is het illegaal om in zo'n electriciteitsmast te klimmen of is dat op eigen risico?

ik wil heel graag een keer foto's maken vanuit zo'n ding, maar ik wil niet dat iemand t ziet en zo zeikerig is om de politie te bellen

Toegevoegd na 24 minuten:
als het niet illegaal is wil ik wel met een klimgordel en dubbele touwen klimmen, en zeker niet in de buurt komen van de kabels ofzo. halverwege vind ik ook wel goed, wat het al een heel stuk minder gevaarlijk maakt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Het beste antwoord

Ja, dat is illegaal als je dat zonder toestemming doet van de eigenaar. Net zoals het illegaal is een willekeurig huis te betreden zonder toestemming van de eigenaar.
Alleen wie tegenwoordig de eigenaar is... Nuon, Essent, ... Staat er niet een bordje op?

Wellicht kan je beter een radiografisch bestuurbaar helikoptertje kopen, al zal die misschien geen zware spiegelreflex kunnen dragen... Alhoewel, het is even de vraag of je die helikopter wel in de buurt van zo'n mast mag laten vliegen... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

zou het maar uit m'n hoofd laten. Als ik je zou zien, zou ik zeker zo'n zeikerd zijn om de politie te bellen. Wat je wilt is bloedlink. Ten eerste de hoogte, maar ook de spanning daarboven. Wie moet je straks bij elkaar schrapen?

Toegevoegd na 7 uur:
Nou, gelet op het aantal minnen lijk ik de enige te zijn die het idioterie vindt. Werknemers die in die mast moeten zijn nemen allerlei veiligheidsmaatregelen. Je kan jezelf wel op allerlei manieren zekeren, maar als je een misstap maakt, klap je alsnog tegen die mast. Daarnaast is het hartstikke illegaal. Ik begrijp mensen soms niet. Wie moet je familie informeren, wie moet jou bij mekaar rapen als je te pletter valt? Denk eens aan al die mensen die met dat werk belast zijn. Alleen om jou macho-gedrag e omdat jij een lullig fotootje wilt maken.

Toegevoegd na 7 uur:
Doe normaal man!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus hoor Jan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En van mij....+
Illegaal of levensgevaarlijk. Als je het doet hoop ik dat je er met een boete af kan komen. 1 mistap en het wordt gekker.
Maar ik denk illegaal want dat ding is niet jouw eigendom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag niet, dus illegaal. Ik begrijp je fascinatie, maar je moet dit niet zomaar doen. Als je dit echt wilt, informeer dan eens bij de betreffende elektriciteitsmaatschappij. Leg uit wat en waarom je dit wilt en misschien zijn ze genegen jou op een gecontroleerde wijze mee te nemen. Zo niet, dan niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik inderdaad een heel goed antwoord!
In de bron staat een voorbeeld van een man die in een mast was geklommen. Het nieuwsbericht vermeldt dat de politie en brandweer hebben geprobeerd de man over te halen eruit te komen. Ze kunnen je echter nergens toe dwingen zolang je geen gevaar bent voor de samenleving. De eigenaar van de mast kan je wel weg (laten) halen (evt. door de politie) omdat je zonder toestemming op zijn eigendom bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga mee met zo'n priverondvlucht. Fotos worden mooier en bovendien zal het niet veel duurder zijn ald de eventuele boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het mag niet

Wat je wel kan doen: Met vliegers waaraan je een camera hangt, fotograferen. Een vriend van me is er zo succesvol mee, dat hij er beroepsmatig mee aan de gang gegaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op ieder mast ijn Nederland hangt een waarschuwingsbord: Verboden toegang artikel 461 Wetboek van strafrecht.
Je betreed nl. andermans eigendom.
Niet alleen de mast maar ook voor de grond waar deze op staat is het verboden dit te betreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al te lezen staat: nee, niet doen. het is verboden, en levensgevaarlijk. En dat is een foto je toch niet waard?

Als het om een hoogtefoto te doen is zijn er wel andere mogelijkheden.
Beklim een toren. Nederland telt veel torens: zowel in landelijk gebied als in stedelijk stedelijk gebied. Je kunt dan prachtige foto's vanaf te maken.
Of huur een verhuislift of hoogwerker. Kun je nog mee rijden ook naar bijna elke plek die je maar wil. Kost een paar centen, maar altijd beter dan klimmen in die hoogspanningsmast.