wanneer mag een leerling verpleegkundige wettelijk gezien medicatie uitdelen/uitzetten?

ik vraag mij af wanneer ik dit zou mogen. ik doe een bbl traject en heb eerdere competenties het is alleen onduidelijke wanneer dit zou mogen. dus vandaar de input van de gemeenschap

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.4K

Het beste antwoord

Het valt onder de BIG registratie wet. Het is niet zo dat je al BIG geregistreerd hoeft te zijn.

Een leerling mag medicijnen delen nadat is voldaan aan de eisen die de school en de zorgorganisatie stellen. Meestal dient de leerling de toets op school met betrekking tot medicijnen voldoende te hebben gemaakt. In de praktijk dient meestal een medicijnopdracht gemaakt te worden. Door de begeleiders van de leerling wordt afgesproken wanneer de leerling mag gaan oefenen en onder welke voorwaarden. Tijdens de opleiding is er altijd toezicht. Dit toezicht kan op afstand zijn, bijvoorbeeld door een avond- of nachthoofd.
Toezichthouder moet de verantwoordelijkheid die een leerling aankan weten in te schatten

Indien de leerling medicijnen deelt met toezicht op afstand dient hij of zij bekwaam te zijn. Een leerling die medicijnen deelt is hiervoor zelf verantwoordelijk. Maar mocht er iets mis gaan en het onverhoopt tot een rechtzaak komen dan zal de rechter, omdat het om een leerling gaat, het gehouden toezicht extra in beschouwing nemen. De rechter zal zich afvragen of degene die toezicht hield niet had kunnen voorzien dat er iets mis zou kunnen gaan.
Voor injecties gelden over het algemeen veel strengere voorwaarden omdat deze handeling valt onder de categorie voorbehouden handelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeggen na het behalen van je diploma.

Toegevoegd na 36 seconden:
een leerling(e) dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder enige begeleiding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UIteindelijk wel. Maar dan moet je al wat verder zijn in je opleiding dus je theorie gehad hebben en je toetsten voldoende behaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm, had niet verwacht dat dit toegestaan was. Kun jij dit antwoord misschien toevoegen, zodat mijn antwoord niet ten onrechte wordt bestempeld als beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik praat vanuit mijn werk. Ik weet niet of dat overal zo is geregeld. Het kan zijn dat bepaalde ziekenhuizen het niet toestaan om het zelfstandig uit te laten voeren. Dus je antwoord is niet per definitie fout.
Dat hangt af van de instelling waar je werkt.

Veel instellingen geven leerlingen veel te veel verantwoordelijkheid.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vindt het niet acceptabel dat leerling-verpleegkundigen zonder begeleiding medicatie uitdelen.
‘Het uitdelen van medicatie is een risicovolle handeling die bij voorkeur door de gediplomeerd verpleegkundige zelf moet worden verricht’, schrijft Schippers. Of leerling-verpleegkundigen medicatie mogen uitdelen is afhankelijk van de fase van de opleiding en de competenties van de leerling-verpleegkundige. ‘Zij moeten daarin altijd goed begeleid worden.’

Verpleegkundigen hebben geregeld te maken met medicatiefouten. Ook delen leerling-verpleegkundigen zonder begeleiding medicijnen uit.

Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 406 verpleegkundigen.
http://www.nursing.nl/verpleegkunde/specialismen/nieuw/6382/helft-van-verpleegkundigen-maakt-medicatiefouten

...........en daaom wil de minister dat niet meer hebben.