Ik heb een artikel op een forum geplaatst waar ik nu verbannen ben, mag ik eisen dat mijn artikel verwijderd wordt?

Ik heb een artikel geschreven op een forum dat een "sticky" geworden is. Nu ben ik door een geschil met de forumeigenaar verbannen van dat forum. Kan ik eisen dat het artikel verwijderd wordt en zo ja, op grond van welk wetsartikel kan ik dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat hangt af van de voorwaarden van het betreffende forum. Bij sommige sites eisen de beheerders alle copyrights voor gepubliceerde content op voorhand op. Daar ben je dan bij publicatie feitelijk mee akkoord gegaan. In dat geval wordt het moeilijk om de geplaatste tekst verwijderd te krijgen.

Staat er echter niet zo'n bepaling in de voorwaarden van de site of staat er zelfs expliciet dat de rechten van het geschrevene bij de auteur blijven liggen, zou het artikel op jouw verzoek verwijderd moeten worden.

Toegevoegd na 20 uur:
Bij deze toch het adres van een site met veel goede informatie over het auteursrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat zou kunnen!!1 Een site kan nimmer de copyrechten van derde opeisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het artistieke eigendom niet nee, maar voor de rechten een bepaalde tekst te distribueren kan dat anders liggen. Dat wil zeggen dat zo'n site niks mag wijzigen in jouw tekst zonder jouw toestemming, maar dat ze hem niet hoeven te verwijderen. Tenminste als ze dat recht in hun voorwaarden hebben opgeëist en jij daar officieel mee akkoord bent gegaan. Daarom is het altijd verstandig dergelijke algemene voorwaarden toch door te lezen voordat je ergens een artikel o.i.d publiceert. Bij de meeste sites speelt dit trouwens niet omdat ze mensen gewoon de ruimte laten om eenmaal geplaatste content weer zelf te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al staat het niet in de voorwaarde, als de tekst een belangrijk onderdeel uitmaakt van een discussie hoeft de eigenaar van de site de tekst ook niet te verwijderen, daarbij heeft vraagsteller zelf daar de tekst geplaatst en daardoor de eigenaar stilzwijgend de toestemming te geven om de tekst te publiceren.
Dat is met zo weinig informatie niet over te oordelen.

Is er aan de hand van de plaatsing een discussie ontstaan op de site hoeft de eigenaar deze niet te verwijderen, de samenhang van de discussie verdwijnt dan namelijk.

U kunt wel verzoeken om elke verwijzing naar u van de site te verwijderen.