Ben ik verplicht om mijn ID kaart bij te hebben bij een bosloopje of stratenloop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanaf 14 jaar ben je zelfs verplicht je idkaart bij je te hebben als je de straat oversteekt om op bezoek te gaan bij je overburen. Op bezoek gaan bij je directe buren ook tenzij je via de tuin loopt.

Antwoorden (3)

Ja. Nederland heeft een identificatieplicht. Je bent daardoor verplicht om een identiteitsbewijs bij je te dragen.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en nee. Je bent niet verplicht een identiteitskaart te dragen, je bent wel verplicht op eerste vordering een identiteitsbewijs te overhandigen. Juridisch is dat een behoorlijk verschil, in de praktijk iets minder.
In principe wel. In Nederland moet je een identiteitskaart kunnen overhandigen, als de politie dit van je verlangt. Er moet dan wel een goede reden zijn of een zekere noodzaak om jouw identiteit te bevestigen. De politie kan dus niet zomaar jouw ID vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet je ID overhandigen, zodra de politie daar om vraagt. Dat houdt in de praktijk in, dat je hem gewoon altijd bij je moet hebben. Hoewel de politie een reden moet hebben om je ID te vragen, kan zo'n reden immers altijd ontstaan, zonder dat je daar iets aan kan doen. Bijv als je betrokken raakt bij een ongeval.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ander voorbeeld: iemand heeft aangifte gedaan van een misdrijf en zegt dat de dader op gympen het bos is ingevlucht. Als de politie daar is en jou ziet rennen, hebben ze een redelijke grond om jou om een legitimatie te vragen.