Mag je in een BMW rijden wanneer je 19 jaar bent?

Mijn pa heeft een BMW gekocht en vertelde dat ik er pas in mocht rijden wanneer ik 24 jaar ben. Klopt dit?

De BMW heeft 272PK.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Bordensteker
9 jaar geleden
Dat ligt aan het aantal wielen ... een tweewieler met zoveel pk's mag je alleen met een rijbewijs berijden waar de minimumleeftijd hoger voor ligt. Echt waar. Maar voor een BMW met vier wielen is het een kwestie van de verzekering. Je rijbewijs is geldig.
Als een verzekeringsmaatschappij een bestuurder onder een bepaalde minimumleeftijd uitsluit, dan betekent dat dat de verzekering niet geldig is in dat geval, en dán zou het wel verboden zijn.
En als je vader het risico niet wil nemen, tsja, dan mag het ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelfs rijles in een BMW! :)
Ivana
9 jaar geleden
Heeft je vader zo weinig vertrouwen in je? ;)))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet wat ik weet... Toegevoegd na 46 seconden:
Het zal wel mogen denk ik. Anders word het o.a. discriminatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaders wil is wet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Discriminatie? Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Pa stelt een regel, het is zijn auto. Al zou hij stellen dat de ene zoon er wel en de andere er niet in mag rijden: da mag hij helemaal zelf weten. Of als een verhuurmaatschappij verlangt dat een huurder minimaal 21 oud moet zijn, of minimaal één jaar in het bezit moet zijn van een rijbewijs; is dat ook discriminatie? Of dat mensen die geen rijbewijs hebben niet in een auto mogen rijden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nergens wordt duidelijk of het om een wet van vader gaat of dat vader denkt dat dit een algemene wet is. Wettelijk mag je er in rijden, als je vader het niet wil mag het niet (maar daar heeft de wet niets mee te maken).

Antwoorden (6)

Het mag wel, maar de meeste verzekeringen hanteren een hoger eigen risico als je een jong persoon in je auto laat rijden en als deze schade veroorzaakt, daar zal je vader niet op zitten te wachten denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang jij een geldig rijbewijs hebt mag je in iedere auto (dus geen tractor of met een aanhanger erachter (al kan een aanhanger wel tot een bepaald gewicht zonder BE rijbewijs)) rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat klopt. Dat is namelijk de regel van je vader, want het is ZIJN auto.
Wat de wet zegt, of wat BMW zegt, is verder niet relevant. De eigenaar bepaalt wat er mee gebeurd.

En de keuze voor 24 is een zeer verstandige; pas vanaf die leeftijd beginnen 'beginnende bestuurders' statistisch wat meer rij-ervaring te krijgen en wat minder brokken te maken. En zijn de hersenen zodanig uitgerijpt dat de kans op overschattings- en gebrek-aan-inzicht-fouten beduidend minder is.

Ga je er toch in rijden, dan zul je - als je je rijbewijs bij je hebt en je aan de verkeersregels houdt -geen problemen krijgen met de politie. Maar wel verschrikkelijke problemen met je vader. En terecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Exact wat ik ook al schreef....
Maar ik ga mijn antwoord verwijderen. Er staan hier al genoeg antwoorden die al op hetzelfde neer komen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom ? Zolang er wat extra of toevoegende info in staat...en met jou antwoord was volgens mij niks mis. Wat in de reacties staat hoef je niet te betrekken op de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist, precies wat ik wilde zeggen: +. Je pa beslist of en wanneer jij in zijn auto mag rijden. De wetgever is het er natuurlijk niet mee eens als hij jou toestemming zou geven zonder dat je een geldig rijbewijs B hebt, maar andersom heeft de wetgever niets te zeggen over aan wie een autobezitter toestemming moet geven om de auto te gebruiken. Als iemand mijn auto meeneemt zonder dat ik daar toestemming voor geef, is dat gewoon diefstal. Ik heb er dan geen boodschap aan dat de dief een geldig rijbewijs B heeft. Zo'n rijbewijs hebben wil nog niet zeggen dat je elke personenauto of bestelbus zomaar mag gebruiken. Het lijkt me trouwens wel zo handig om, als je als jongere je rijbewijs gaat halen terwijl je niet van plan bent om daarna meteen een auto te kopen, éérst met je ouders te overleggen of je misschien hun auto (wanneer ze die hebben) af en toe mag gebruiken en daar niet zomaar vanuit te gaan. Zeker als je pa een nieuwe auto heeft en jij zou niet al te voorzichtig rijden of nog los van je rijgedrag een vrij nonchalante stijl hebben, kan ik me goed indenken dat hij niet wil dat je daar in rijdt. Als het een lease auto betreft, zou het trouwens ook nog kunnen dat de leasemaatschappij deze eis stelt. Ik heb geen verstand van de regels van dat soort bedrijven, maar bij auto verhuur is het vrij gebruikelijk om een leeftijdseis te stellen of de eis te stellen dat iemand minimaal een x-tal jaren geleden het rijbewijs heeft gehaald om een auto te kunnen huren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk antwoord . We zullen maar aan nemen dat het een BMW auto is want hij schrijft in en niet op !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht bij een erg vlugge lezing van de vraag dat het wellicht ging over een motorfiets, omdat de wetgever daarin die verschillende categorieën heeft die - in elk geval tot voor kort - ook leeftijdsgebonden eisen hebben. Maar een motorfiets daar rijd je toch echt OP, en de eisen gaan daarbij dacht ik over cilinderinhoud en Kw. Daarbij lijkt 272PK me voor een motorfiets op zijn minst eh.. *lichtelijk* overdreven. Bestaan die überhaupt?
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik had dat eerst ook niet gezien. En 272 pk op twee wielen is inderdaad vrijwel ondenkbaar, daar zou je een takelwagen bij nodig hebben als je onderuit bent gegaan ;-)
Maar ik wilde als achtergrondinformatie even onder de aandacht brengen dat er bij motorfietsen wél zo'n soort onderscheid bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja prima antwoord, er zijn genoeg statistieken die aangeven dat in de leeftijdscategorie tot 24 jaar (per gereden kilometer) de meeste verkeersongevallen gebeuren. Zou toch jammer zijn als er een deuk komt in pa' s mooie BMW?
Ja, dat mag.

Je mag in elke auto rijden zolang je een rijbewijs hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een verschil tussen een autorijbewijs (categorie B) en een motorrijbewijs (categorie A).

Als de BMW een auto is mag jij met ieder rijbewijs B die auto besturen. Ongeacht je leeftijd en het vermogen van de auto, zolang je maar een rijbewijs B hebt.

Als de BMW een motor is gelden andere voorwaarden. Dan mag je een motor met zoveel vermogen pas besturen als je in het bezit bent van rijbewijs A hebt (dus niet met A1 of A2). De minimum leeftijd voor het rijbewijs A is 24 jaar.

Als je vader een auto van het merk BMW heeft gekocht kan het dus zijn dat hij zich vergist met de voorwaarden voor het rijden van een BMW motor. Als het een motor is heeft hij gelijk (voor de wet dan). Uiteraard mag jouw vader naar eigen inzicht voorwaarden stellen aan het gebruiken van zijn auto. Als hij wil dat je 24 moet zijn voor je in zijn auto mag rijden is dat zijn goed recht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk refereert je vader aan de regels van veel verhuurbedrijven. Die verhuren hun duurdere/snellere modellen niet (of tegen een veel hoger eigen risico) aan bestuurders met minder dan 5 jaar ervaring.
Maar er is geen wet die merken of vermogen bij een B rijbewijs koppelt aan leeftijd.