Mag je in een BMW rijden wanneer je 19 jaar bent?

Mijn pa heeft een BMW gekocht en vertelde dat ik er pas in mocht rijden wanneer ik 24 jaar ben. Klopt dit?

De BMW heeft 272PK.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het mag wel, maar de meeste verzekeringen hanteren een hoger eigen risico als je een jong persoon in je auto laat rijden en als deze schade veroorzaakt, daar zal je vader niet op zitten te wachten denk ik.

Zolang jij een geldig rijbewijs hebt mag je in iedere auto (dus geen tractor of met een aanhanger erachter (al kan een aanhanger wel tot een bepaald gewicht zonder BE rijbewijs)) rijden.

Ja, dat klopt. Dat is namelijk de regel van je vader, want het is ZIJN auto. Wat de wet zegt, of wat BMW zegt, is verder niet relevant. De eigenaar bepaalt wat er mee gebeurd. En de keuze voor 24 is een zeer verstandige; pas vanaf die leeftijd beginnen 'beginnende bestuurders' statistisch wat meer rij-ervaring te krijgen en wat minder brokken te maken. En zijn de hersenen zodanig uitgerijpt dat de kans op overschattings- en gebrek-aan-inzicht-fouten beduidend minder is. Ga je er toch in rijden, dan zul je - als je je rijbewijs bij je hebt en je aan de verkeersregels houdt -geen problemen krijgen met de politie. Maar wel verschrikkelijke problemen met je vader. En terecht.

Ja, dat mag. Je mag in elke auto rijden zolang je een rijbewijs hebt.

Er is een verschil tussen een autorijbewijs (categorie B) en een motorrijbewijs (categorie A). Als de BMW een auto is mag jij met ieder rijbewijs B die auto besturen. Ongeacht je leeftijd en het vermogen van de auto, zolang je maar een rijbewijs B hebt. Als de BMW een motor is gelden andere voorwaarden. Dan mag je een motor met zoveel vermogen pas besturen als je in het bezit bent van rijbewijs A hebt (dus niet met A1 of A2). De minimum leeftijd voor het rijbewijs A is 24 jaar. Als je vader een auto van het merk BMW heeft gekocht kan het dus zijn dat hij zich vergist met de voorwaarden voor het rijden van een BMW motor. Als het een motor is heeft hij gelijk (voor de wet dan). Uiteraard mag jouw vader naar eigen inzicht voorwaarden stellen aan het gebruiken van zijn auto. Als hij wil dat je 24 moet zijn voor je in zijn auto mag rijden is dat zijn goed recht.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ri...
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ri...

Mogelijk refereert je vader aan de regels van veel verhuurbedrijven. Die verhuren hun duurdere/snellere modellen niet (of tegen een veel hoger eigen risico) aan bestuurders met minder dan 5 jaar ervaring. Maar er is geen wet die merken of vermogen bij een B rijbewijs koppelt aan leeftijd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100