Kan in Nederland iemand die onschuldig is, veroordeeld worden voor iets, zonder onomstotelijk bewijs, alleen omdat een rechter deze schuldig "acht"?

Is het Nederlandse rechtssysteem wel onpartijdig en kunnen we daarop vertrouwen? Realiseren rechters zich wel, wat voor impact een strafblad heeft op iemand die onschuldig is? Voor mensen die dat overkomt, is dat "Levenslang"krijgen, schaamte en nadelen ondervinden in de maatschappij!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan hier gewoon gebeuren.
Denk maar eens aan bijvoorbeeld Lucia de B, de Puttense moordzaak of de Zaanse paskamermoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gebruikte bewijs is deze zaken bleek toch niet zo onomstotelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebeurt veel vaker dan men dankt. Maar door schaamte voor de omgeving geeft men hier geen rugbaarheid aan.

Andere antwoorden (1)

Je kunt er vanuit gaan dat het rechtssysteem onpartijdig is.
Dat is, het systeem zelf. Helaas zijn er zwakke punten in het systeem: mensen.
Mensen maken fouten, en vooral in het rechtssysteem kunnen deze fouten tot zeer vervelende situaties lijden.
Men doet wel zijn uiterste best deze fouten te beperken en zo snel mogelijk op te lossen.

Voor een veroordeling heeft de rechter bewijs nodig.
Dit moet onomstotelijk bewijs zijn dat de verdachte het misdrijf gepleegd heeft.
In bijna alle gevallen gaat dit goed, maar soms niet.
In dat geval moet jij, als verdachte, in hoger beroep gaan.
Laat de aanklager bewijzen dat dit bewijs 100% klopt en laat ook andere partijen er naar kijken.
Als later blijkt dat het bewijs niet 100% naar jou wijst dan word de zaak geseponeerd en de veroordeling verwijderd van je strafblad.

Als je in zo'n situatie terecht komt, en je bent 100% zeker dat jij niet schuldig bent op de een of andere manier...
Dan moet je alles op alles zetten om zo veel mogelijk mensen het bewijs te laten onderzoeken.
Tot die tijd ben je de sjaak en ben je alsnog schuldig bevonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas kun je er NIET vanuit gaan dat de rechters onpartijdig zijn. En in Hoger Beroep zijn rechters soms zo geïnteresserd in de zaak, dat ze in slaap dommelen en bij de Hoge Raad wordt alleen gekeken of de procesgang juist is verlopen. Blijf je dus wel met een strafblad zitten die je 30 jaar lang achtervolgt. Dus alles op alles zetten helpt ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mocht er een vermoeden van partijdige rechters zijn dan kun je een onderzoek laten instellen.
Het kan ook zijn dat je een vervangende rechter krijgt toegewezen.
Zorg gewoon voor een goede advocaat.
Die zetten de feiten op een rij en kunnen zeker zien dat een rechter partijdig of onpartijdig is.