Aanrijding tussen auto en fietser. Wie is schuldig/aansprakelijk?

Fietser met de vaart er in nadert kruispunt. Komt een auto
van rechts maar i.p.v. door te rijden blijft deze stilstaan midden op
kruising. Fietser kan niet meer uitwijken en botst op auto.
Wie heeft hier schuld?

Toegevoegd na 38 minuten:
Dank! De auto was al aan het oversteken toen de fietser aan kwam rijden. De fietser ging er van uit dat het kruispunt vrij zou zijn tegen de tijd dat hij deze zou oversteken.

Toegevoegd na 1 uur:
Fietser was zo geschrokken van aanrijding en heeft iets gezegd van 'sorry, mijn schuld'. Nu wil autobestuurder de fietser een brief laten tekenen, bestemd voor verezekeringsmaatschappij, met een schuldbekentenis van de fietser. Kan/mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Dat hangt af van de precieze situatie. Mij is bijvoorbeeld niet duidelijk wat precies het moment was waarop de auto stil ging staan, en weet ik ook de reden daarvoor niet.

-De fietser moet voorrang geven aan verkeer van rechts, maar het is mij niet duidelijk of dit al gebeurd was of dat de auto bijv. al aan het oversteken was toen de fietser aan kwam rijden (waardoor die dacht dat het kruispunt vrij zou zijn tegen de tijd dat hij/zij daar zou rijden).

-Je moet een kruising altijd zo snel mogelijk vrijmaken. Zomaar stil gaan staan mag dus niet.

-Tegelijkertijd wordt er van elke verkeersdeelnemer verwacht dat die voorrang kan geven wanneer dit nodig is. Een kruising benader je dus met gepaste snelheid; en je steekt pas over wanneer je weet dat je deze volledig kunt oversteken zonder dat je de kruising blokkeert. Het lijkt er hier op dat zowel de automobilist als de fietser dit niet hebben gedaan. Anders kom je niet stil te staan op een kruising en raak je daar geen andere verkeersdeelnemers.

Eén en ander hangt ook samen met de overzichtelijkheid van de kruising en eventuele bijzondere omstandigheden.

Nu is het wel zo dat fietsers gezien worden als zwakkere verkeersdeelnemers, dus dat zij wettelijk een grote bescherming genieten. Tenzij er sprake was van duidelijke eigen schuld en grof verwijtbaar gedrag, zal de automobilist aansprakelijk worden gesteld. Als de fietser duidelijk gevaarlijk gedrag vertoonde, val je terug op de basisregel dat iedereen z'n eigen schade betaalt. In dit geval lijkt mij echter dat de bestuurder van de auto duidelijk iets te verwijten is omdat die stilstond op een kruising. Grote kans dus dat ondanks eventuele fouten van de fietser, de bestuurder van de auto hier aansprakelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank! De auto was al aan het oversteken toen de fietser aan kwam rijden. De fietser ging er van uit dat het kruispunt vrij zou zijn tegen de tijd dat hij deze zou oversteken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fout. Nooit vervalt de regeling van bescherming behalve als er sprake is van overmacht. Bij ernstige schuld van de fietser (volwassen) kan er beslist worden dat er slecht 50% van de door hem geleden schade wordt uitgekeerd, de automobilist krijgt dan gewoon alles uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! De door u gegeven informatie hebben mij aanknopingspunten gegeven om de betreffende man verder te kunnen helpen.

Andere antwoorden (2)

Uiteraard heeft de fietser hier de schuld echter door de wetgeving is bepaald dat de automobilist aansprakelijk is voor de schade mits hij de schuld van een volwassen fietser kan aantonen dan is de aansprakelijkheid 50 / 50.

Bij overmacht aan de zijde van de automobilist kan de aansprakelijkheid volledig bij de fietser worden gelegd.

Daar wij de exacte toedracht niet kennen moeten we er van uit gaan dat de schade volledig vergoed wordt door de verzekering van de automobilist.

Toegevoegd na 2 uur:
Uiteraard mag de bestuurder van de auto de fietser verzoeken om de schuldbekentenis te tekenen, dwingen kan en mag hij niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Normaliter is een auto altijd mede-aansprakelijk maar hier zou het wel eens anders kunnen zijn. Immers, zelfs met heel goed uitkijken had de auto dit niet kunnen voorkomen. althans, áls die met een goede reden stopte en niet zomaar.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je mag nooit OP een kruispunt stoppen, tenzij daar inderdaad een heel goede reden voor is - waar onder meer onder valt dat de automobilist niet, zoals het hoort, vóór de kruising had kunnen stoppen. Ik begrijp overigens de eerste zin van het antwoord niet. Daar lees ik dat de automobilist [100%] aansprakelijk is, maar alleen als hij de schuld van een volwassen fietser kan aantonen, en dat dan de aansprakelijkheid 50/50 is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zo ver ik weet was er geen goede reden voor de bestuurder om midden op het kruispunt stil te staan. De bestuurder was niet bekend in de regio. Volgens de fietser was de bestuurder bezig met zijn navigatie apparaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel Inderdaad, bij minderjarige is de automobilist altijd voor 100% aansprakelijk, mits overmacht. Bij een volwassenen kan de aansprakelijkheid gehalveerd worden als de fietser een grove fout kan worden aangerekend, dit maakt dat de fietser niet alles maar zo maar mag. Dan komt het stilstaan op het kruisingsvlak: Ongeacht waar iets of iemand stilstaat is niet van belang betreffende het ongeval, men rijd tegen een stilstaand voertuig aan. Dat de automobilist een verkeersfout maakt door daar stil te gaan staan wil nog niet zeggen dat hij ook schuldig is aan het ongeval, VS geeft duidelijk aan de kruising met een dusdanige snelheid te naderen dat stoppen onmogelijk was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkens de minnen zie ik dat er velen de wet kennen maar zelf niet durven te antwoorden. Goede zaak op goede vraag.
Cryofiel
10 jaar geleden
Van mij geen min, hoor. Maar ik begrijp ook je uitleg niet. "de automobilist is altijd 100% aansprakelijk, mits als er overmacht is". Ik zie nog steeds dezelfde tegenspraak: hij is altijd aansprakelijk, maar alleen in geval van overmacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, in geval van overmacht (bijvoorbeeld fietser op autosnelweg) is de automobilist niet aansprakelijk. Bij een ongeval door ernstige fout van een volwassen fietser wordt maximaal 50% van de door de fietser geleden materiële schade uitgekeerd, de schade aan de auto wordt dan volledig uitgekeerd. Deze regeling is er om te voorkomen dat fietsers opzettelijk de verkeersregels negeren en zo het verkeer in gevaar brengen, daarbij houdt op deze manier ook de fietser verantwoordelijkheid over zijn gedrag.
Cryofiel
10 jaar geleden
Die eerste zin die je nu schrijft, daar ben ik het helemaal mee eens. Die is echter in tegenspraak met je antwoord en met je reactie van 19:34. Daar schreef je: de automobilist is altijd voor 100% aansprakelijk, mits overmacht. Je bedoelde waarschijnlijk: de automobilist is altijd voor 100% aansprakelijk, tenzij overmacht. Dat is precies het omgekeerde van wat je schreef.
De automobilist stond voorgesorteerd om linksaf te slaan om het andere verkeer doorgang te verlenen (dus van blokkeren is geen sprake). Op het moment dat deze kans had om linksaf te slaan kwam de fietser met een pittige vaart dezelfde straat/weg inrijden en reed hij de auto aan in de achterkant of in de flank. Die fietser had moeten stoppen om de automobilist die weg te laten volgen en niet proberen zich er nog even langs te drukken. Wat die automobilist nu heeft gedaan is dat hij een schadeformulier heeft opgesteld waarin hij de fietser aansprakelijk stelt voor de geleden schade. En dat moet ook zo voor de verzekering, dus dat mag hij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom jij aan deze achtergrond informatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben er ook niet bij geweest gewoon maar een beetje redeneren op deze stukjes en brokjes vraag.