Aanrijding tussen auto en fietser. Wie is schuldig/aansprakelijk?

Fietser met de vaart er in nadert kruispunt. Komt een auto
van rechts maar i.p.v. door te rijden blijft deze stilstaan midden op
kruising. Fietser kan niet meer uitwijken en botst op auto.
Wie heeft hier schuld?

Toegevoegd na 38 minuten:
Dank! De auto was al aan het oversteken toen de fietser aan kwam rijden. De fietser ging er van uit dat het kruispunt vrij zou zijn tegen de tijd dat hij deze zou oversteken.

Toegevoegd na 1 uur:
Fietser was zo geschrokken van aanrijding en heeft iets gezegd van 'sorry, mijn schuld'. Nu wil autobestuurder de fietser een brief laten tekenen, bestemd voor verezekeringsmaatschappij, met een schuldbekentenis van de fietser. Kan/mag dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat hangt af van de precieze situatie. Mij is bijvoorbeeld niet duidelijk wat precies het moment was waarop de auto stil ging staan, en weet ik ook de reden daarvoor niet. -De fietser moet voorrang geven aan verkeer van rechts, maar het is mij niet duidelijk of dit al gebeurd was of dat de auto bijv. al aan het oversteken was toen de fietser aan kwam rijden (waardoor die dacht dat het kruispunt vrij zou zijn tegen de tijd dat hij/zij daar zou rijden). -Je moet een kruising altijd zo snel mogelijk vrijmaken. Zomaar stil gaan staan mag dus niet. -Tegelijkertijd wordt er van elke verkeersdeelnemer verwacht dat die voorrang kan geven wanneer dit nodig is. Een kruising benader je dus met gepaste snelheid; en je steekt pas over wanneer je weet dat je deze volledig kunt oversteken zonder dat je de kruising blokkeert. Het lijkt er hier op dat zowel de automobilist als de fietser dit niet hebben gedaan. Anders kom je niet stil te staan op een kruising en raak je daar geen andere verkeersdeelnemers. Eén en ander hangt ook samen met de overzichtelijkheid van de kruising en eventuele bijzondere omstandigheden. Nu is het wel zo dat fietsers gezien worden als zwakkere verkeersdeelnemers, dus dat zij wettelijk een grote bescherming genieten. Tenzij er sprake was van duidelijke eigen schuld en grof verwijtbaar gedrag, zal de automobilist aansprakelijk worden gesteld. Als de fietser duidelijk gevaarlijk gedrag vertoonde, val je terug op de basisregel dat iedereen z'n eigen schade betaalt. In dit geval lijkt mij echter dat de bestuurder van de auto duidelijk iets te verwijten is omdat die stilstond op een kruising. Grote kans dus dat ondanks eventuele fouten van de fietser, de bestuurder van de auto hier aansprakelijk is.

Uiteraard heeft de fietser hier de schuld echter door de wetgeving is bepaald dat de automobilist aansprakelijk is voor de schade mits hij de schuld van een volwassen fietser kan aantonen dan is de aansprakelijkheid 50 / 50. Bij overmacht aan de zijde van de automobilist kan de aansprakelijkheid volledig bij de fietser worden gelegd. Daar wij de exacte toedracht niet kennen moeten we er van uit gaan dat de schade volledig vergoed wordt door de verzekering van de automobilist. Toegevoegd na 2 uur: Uiteraard mag de bestuurder van de auto de fietser verzoeken om de schuldbekentenis te tekenen, dwingen kan en mag hij niet.

De automobilist stond voorgesorteerd om linksaf te slaan om het andere verkeer doorgang te verlenen (dus van blokkeren is geen sprake). Op het moment dat deze kans had om linksaf te slaan kwam de fietser met een pittige vaart dezelfde straat/weg inrijden en reed hij de auto aan in de achterkant of in de flank. Die fietser had moeten stoppen om de automobilist die weg te laten volgen en niet proberen zich er nog even langs te drukken. Wat die automobilist nu heeft gedaan is dat hij een schadeformulier heeft opgesteld waarin hij de fietser aansprakelijk stelt voor de geleden schade. En dat moet ook zo voor de verzekering, dus dat mag hij.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100