Kunnen er uitzonderingen zijn in een wet(svoorstel)?

Ik heb binnenkort een Nederlands debat dat gaat over; alleen orgaandonor mogen donororganen ontvangen. En wij zijn de tegenstanders. We verwachten dat de voorstanders iets gaan zeggen over dat er dan wel uitzonderingen komen voor mensen die niet kunnen doneren. Daarom vraag ik het af of het is toegestaan om uitzonderingen in een wetsvoorstel te hebben.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
MarBet
3 jaar geleden
Een uitzondering kun je in de wet opnemen, dus jullie zullen als tegenstanders het zo moeten beargumenteren dat ook met die uitzondering het alsnog niet een goed idee is om dit in de wet vast te leggen. Wat doe je bijvoorbeeld met de groep die aangeeft dat nabestaanden beslissen, of die wel hun longen, maar niet hun huid willen doneren? En wat te denken van kinderen van niet-orgaandonoren, krijgen die ook geen donororgaan? En als je dan zoveel uitzonderingen moet maken, moet je daar dan nog wetgeving op willen? Als voorstander zou ik insteken op het ethische principe, als je er niet oké mee bent dat iemand jouw organen krijgt, is het vreemd dat je er wel oké mee bent dat jij het orgaan van een ander krijgt. Maar wat weet je over de beweegredenen van de mensen die niet willen doneren, kun je daar zomaar vanuit gaan? En is het wel ethisch verantwoord om mensen dood te laten gaan als dat niet had gehoeven? Of werk je met voorrang in plaats van uitsluiten? Zomaar wat ideeën, succes!

Antwoorden (2)

Ja, uitzonderingen bevestigen de regel. Wereldwijd is het verboden voor mensen om andere mensen te doden, en toch zijn er nog landen waar de doodstraf wordt toegepast.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Maar is het voorbeeld te vergelijken met het voorbeeld dat ik heb gegeven. En zou u ook niet vinden dat het wetsvoorstel over alleen orgaandonoren mogen organen ontvangen heel twijfelachtig wordt? Is er ook een bepaalde regel over het soort uitzonderingen?
Antoni
3 jaar geleden
Zo simpel kan je (een uitzondering op) de wet niet uitleggen, @jc54. De overheid heeft een geweldsmonopolie. Dat geeft de overheid in een aantal gevallen meer rechten op het gebruiken van geweld dan een gewone burger. Het mogen uitvoeren van de doodstraf hoort daar, in de landen waar deze straf wettelijk is vastgelegd, ook bij.
Ja, op (haast) elke wet zijn uitzonderingen mogelijk. Politie en brandweer mogen een straat van de verkeerde kant inrijden, en kinderen die zwaar gehandicapt zijn zijn vrijgesteld van de leerplicht. Zo'n uitzondering staat in de wet zelf, of in een andere wet, Of in hogere rechtsnormen, die maken dat het niet 'eerlijk' of anderszins ongewenst is om de wet in dat specifieke geval zondermeer toe te passen.
Wat jouw onderwerp betreft: misschien is het wel leerzaam om op onderstaande link te klikken. Uiteindelijk moet een wet door een meerderheid (en liefst door iedereen) als eerlijk en rechtvaardig beoordeeld worden. Maar wat iemand daar dan mee bedoelt, daar kun je heel verschillend over denken. Met het risico dat je volledig langs elkaar heen praat.
Dus in het debat moet je eerst een spa dieper steken: waarom vind je iets wel of niet eerlijk, en welke waarden (opvattingen) liggen daar dan onder?
teusvh