Mijn verzekering kan de tegenpartij niet aansprakelijk stellen vermits er door de politie geen proces verbaal opgesteld is. Wat kunnen we doen ?

Ik ben betrokken geweest bij een motorongeluk.
Passeerde een tractor met dumper die plots links af sloeg een bedrijventerrein op. Gronddumper is over mijn linkerarm gereden, ben met spoed afgevoerd naar het ziekenhuis. Heb geen politie gezien of naderhand gehoord.
Nu wil de verzekering de tegenpartij aansprakelijk stellen maar vermits er geen PV opgesteld is (enkel aantekeningen in de computer) kunnen wij geen verhaal doen.

Wat nu ?

Toegevoegd na 42 minuten:
De rechtsbijstand kan ook niet verder. Hebben contact gehad met politie over het mutatierapport. In het rapport wordt er vermeld dat de tegenpartij en politie zouden gesproken hebben met een getuige ; die zou verklaart hebben dat de tractor zijn richtingaanwijzer aan had. Alleen zijn er géén gegevens bekend van de getuige !!!

Ik had er vanaf het begin al geen goed gevoel over omdat er maar 1 kant van het verhaal gehoord is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Doordat men na het verkeersongeval jou met spoed hebben moeten afvoeren naar het ziekenhuis, was je niet in staat om de juiste toedracht van jouw kant te laten horen.
De tegenpartij heeft daarom schoon de kans gezien om zijn verhaal zodanig op te stellen dat ze daarmee alle schuld naar jou doet verwijzen en voor de veilige zekerheid er maar een getuige van, hebben klaargestoomd.
Begrijpelijk had je op dat moment meer zorgen over de goede afloop van jouw overreden arm en dacht je dat er genoeg instanties waren die zich bezighouden met alle hulp die je nodig had. Zo mag je toch minimaal verwachten dat iemand van de hulpdiensten in het ziekenhuis of slachtofferhulp zich aandient om je bij te staan waar jij niet voor in staat was.
Ook de politie had men kunnen inschakelen.
Dit is helaas niet gebeurd!

Wat je het beste nog kunt doen?
Als niemand jou de weg wijst, kies je een omweg.
Jij weet niet hoe de regels werken en doet hierbij alleen jouw persoonlijk verhaal als slachtoffer met jouw woorden.

Zet de juiste toedracht van seconde na seconde op zeer uitgebreid op papier en zendt dit AANGETEKEND naar het hoofd van de politie ter plaatse.
Zet als kopje erboven: Aangifte van schade verkeersongeval door onoplettendheid van bestuurder tractor.
In het verhaal komt zoiets als wat je hebt meegemaakt b.v.: De data en toedracht op de dag van ongeval / Afslaand verkeer heeft nooit geen voorrang / De bestuurder van de tractor had me duidelijk niet gezien / Zijn richtingaanwijzer zette hij daardoor te laat aan zodat u hem niet meer kon ontwijken / Hij heeft zijn verhaal zodanig verteld en er voor de veiligheid een zogenaamde getuige bijgemaakt om zijn onschuld aan te kunnen tonen / Er is misbruik gemaakt dat ik mijn verhaal niet kon doen omdat ik met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht / enz.
Doe een verzoek om van jouw toedracht een politierapport te maken en vraag wanneer je op het bureau kunt komen om deze aangifte te kunnen ondertekenen en de nog eventuele openstaande vragen te beantwoorden.
Vermeldt al je persoonlijke gegevens adres en telefoonnummer.
Wanneer je na een week nog geen reactie hebt gekregen bel je het bureau en vraag naar de ontvanger van jouw aangetekende brief.
Alles komt er op neer dat je er alles aan moet doen om een procesverbaal van aangifte in handen te krijgen waar de verzekering blij mee is.
Doktersrapport van letsel niet vergeten.
Er zijn héél veel soorten agenten. Ik hoop dat je geholpen wordt door een vriend!

Toegevoegd na 1 dag:
Uit eigen ervaring!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ik je verhaal goed begrijp heb je wel contact gehad met de politie? Via de politie kan je de gegevens van de bestuurder van de tractor achterhalen. Vul dit in op een schadeformulier en stuur dit naar de verzekering. Die kan daar mee verder en heeft daar in principe genoeg voor... ik vind het heel raar dat de verzekeraar een proces-verbaal eist.

Als ik lees dat de tractor bij u over uw arm gereden is dan ga ik er vanuit dat u toch minstens redelijk letsel heeft. Dan moet volgens de Aanwijzing Verkeersongevallen van het Openbaar Ministerie absoluut een PV opgemaakt worden.

Heeft u een rechtsbijstand? Die kan u ook helpen bij het verhalen van de schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn aantekenen gemaakt in de computer (van de politie neem ik aan) Dus die jongens zijn er wel bij geweest. Aan de hand daarvan en aan de hand van uw verklaring kan er een pv worden opgemaakt. Immers een valse aangifte is strafbaar dus die doet u niet. Wel een bijzondere vreemde situatie dat de verzekering een pv wil hebben van de politie om de tegenpartij aansprakelijk te stellen. (Wat te doen als de aansprakelijke tegenpartij inmiddels overleden is? Ik geef maar een voorbeeld) Bijzonder vreemd. Bent u lid van een vakbond, daar zit vaak een rechtsbijstandverzekering bij in. Vraag dat eens na of ga te rade bij uw eigen rechtsbijstandverzekering.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn duidelijk fouten gemaakt door de politie.
U kunt nogmaals de politie vragen naar de gegevens van de getuige.
Kunnen ze u die niet geven dan zit er niets anders voor u op om de zaak aanhangig te maken bij de Rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie het probleem niet zo, lijkt me een kastje en muur verhaal, een verhaal waarbij een verzekering onder zijn verplichting uit probeert te komen.

Ongeacht of de tractor met aanhanger 1 of 20 knipperlichten aan had, hij had zich er van moeten overtuigen dat hij niet ingehaald werd alvorens de zijwaartse verplaatsing in te zetten.

De verzekering hoeft dan niet uit te betalen als de tractor reeds de zijwaartse verplaatsing had in gezet en jij er tegenaan gereden bent, echter dient dan wel duidelijk te zijn dat de tractor tijdig en duidelijk richting aan had gegeven en de achterlichten op de aanhangwagen goed zichtbaar waren.

Enkel een verklaring van de politie dat er een getuige is volstaat niet, de personalia van de getuige moet kenbaar gemaakt worden aan de verzekeringsmaatschappij zodat deze de ware toedracht kunnen verifiëren.

Dat de rechtsbijstand afhaakt doet mij vermoedde dat er een getuige is die niet wil dat zijn identiteit aan jou kenbaar wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik voorop stellen, dat het om een gecompliceerde toedracht gaat.
In feite is het simpel: een trekker draait af en een motorrijder rijdt er tegen (of komt ten val en wordt overreden). Rechtdoorgaand verkeer heeft recht op vrije doorgang van verkeer dat een afdraaiende beweging maakt. Maar er is nog een regel in het geding. Een inhaler mag zijn actie namelijk niet inzetten, als hij ziet, of redelijkerwijs had kunnenen moeten zien, dat het voor hem rijdende voertuig zal gaan afdraaien. Dit kan hij bijvoorbeeld duidelijk maken door zijn richtingaanwijzer uit te zette, en als hij dat heeft gedaan mag hij in principe niet meer worden ingehaald, ook niet door een motor.
Nu weegt de verplichting van de afdraaiende partij het zwaarst. In een patstelling zal het vermoeden van schuld bij hem liggen. Maar als er een getuige is, die kan bevestigen, dat de afdraaiende partij richting aangaf, dan ligt de bal weer bij de motorrijder en zal die dus weer met tegenbewijs moeten komen. In Nederland wordt nu eenmaal niemand geloofd om zijn mooie blauwe ogen.
Deze weergave is vereenvoudigd, omdat er uiteraard ook factoren meespelen als rijgedrag, snelheid, moment van richting aangeven, maar dat zijn ook allemaal factoren, die uit verklaringen van partijen en eventuele getuigen moeten blijken.
Dan het feit dat de politie geen rapport opmaakte. Ik vind dat geen goeie zaak. Het gaat om een gecompliceerde verkeerssituatie en er was sprake van letsel mi 2 redenen om een rapport op te maken of in ieder geval bij het maken van aantekeningen volledig te zijn (adresgegevens getuigen)
Je kunt in zo'n situatie vragen aan de officier van justitie om de politie alsnog te verplichten een politierapport op te maken, maar of dat in deze situatie kans op succes heeft? ik weet het niet. de getuige is toch niet meer te achterhalen (tenzij je ontzettend veel geluk hebt) en een eventuele verklaring onder ede van een ambtenaar in functie is waarschijnlijk toch onvoldoende, omdat dat een indirecte getuigeverklaring is. de agent heeft zelf immers niets gezien en je moet maar afwachten of hij dan destijds alle details heeft gehoord die van belang zijn.
Ik wens je toch succes, maar realiseer je, gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.