Hoe lang mag politie doen over opstellen proces verbaal?

1 augustus is er ingebroken bij ons. Ons hele huis is onderste boven gekeerd en er zijn heel veel spullen weg, en er is veel beschadigd. We hebben meteen de politie gebeld en aangifte gedaan, ook is er al een schade-expert van de verzekering langsgeweest. We moesten een lijst maken met alle vermiste spullen. Die hebben we nu aan de politie geven maar die vindt de lijst te lang en wil dat we overal de prijs en waar waar het precies lag bijzetten. Hij doelt hierop met name op sieraden als Pandora bedels die in een doos lagen die naar zijn inschatting te klein zou zijn geweest. Vervolgens wanneer we t vandaag voor middernacht insturen gaat hij pas na 12 september het proces verbaal opmaken! Wij moeten dus onwijs lang wachten en dan ook nog eens wachten op de verzekering die daarna pas uitbetaald. Wij zitten financieel al erg krap en komen zo echt in de problemen door alles wat we nu al moeten voorschieten. Heeft iemand enig idee of de politie dit kan doen? Staan er termijnen voor het opstellen van een procesverbaal na de aangifte? Wat kunnen wij het beste doen in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voet bij stuk houden, desnoods een andere agent vragen de lijst op te nemen.
Het is niet aan de politie om te oordelen of de lijst met vermiste spullen te lang is. Contacteer je verzekering tussenpersoon over deze kwestie, en vraag of deze je wil helpen. Je bent hier immers voor verzekerd.
Computoon
9 jaar geleden
Moet die lijst dan in het proces-verbaal komen staan? Kan in het proces-verbaal niet gewoon worden verwezen naar de 'bijgevoegde lijst' waarop politie en jij een handtekening zetten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben contact gehad met de verzekeringsagent en die zegt dat de politie niet hoeft te weten wat de waarde van de goederen is. Het gaat er meer om of die agent dus mag blijven uitstellen door ons extra taken te geven. Vanochtend zijn we (ik en mijn vader) langsgeweest bij het kantoor en daar werden we zeer oneervol behandeld. Dat we ons moesten voorstellen dat het niet kon, dat de betreffende agent op vakantie gaat en of we wel doorhadden hoe lang de lijst was en toppunt dat mijn vader maar financieel moet bijspringen terwijl hij dat niet kan. Ook kregen we opmerkingen als "heb je vanochtend wel goed opgeschreven wat je moet doen? Volgens mij kun jij nooit zo snel schrijven." Kortom ik voel me nogal verloren. Ik weet niet hoe de regelgeving in dit soort gevallen is, of de politie die lijst moet maken of op een bijgevoegde lijst van ons een handtekening mag zetten. De agent doet in elk geval heel moeilijk. Zelfs als ik de lijst digitaal aanlever beweert ie nog dat t teveel werk is. Het lijkt wel of ik hier als crimineel wordt afgeschilderd van oplichting...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat de tussenpersoon contact opnemen met de politie. Lijkt me geen correct handelen van de politie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga anders naar een groter bureau om aangifte te doen. Politie heeft een plicht je aangifte op te nemen. Jou aangifte is jou verhaal. Politie staat in dienst van de burger, al denken ze dat het vaak andersom is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/aangifte/aangifte-doen/ nog even een link, om de agent te wijzen op zijn plicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hogerop zoeken, dit is niet normaal, ben je toevallig een allochtoon uitziend iemand ofzo dat ze je discrimineren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Robinma: aangifte is al gedaan, en je kan geen twee keer aangifte doen van hetzelfde feit.

Antwoorden (1)

Daar staat geen termijn voor. In het proces-verbaal moet namelijk wel vermeld staat wat weg is en waar het vandaar komt. Ook de waarde kan van belang zijn voor het proces-verbaal als er een verdachte gepakt wordt. Dat dit voor de verzekering niet interessant is maakt niet dat het voor de politie ook niet interessant is. Ik begrijp echter dat het zo allemaal wel heel lang gaat duren.

Neem contact op met de chef van het plaatselijke politiebureau. Weigert deze u te helpen dan kunt u contact opnemen met de Klachtenafhandeling van de politie. Eventueel kan een extra verbalisant toegevoegd worden in het proces-verbaal welke vervolgens de zogenaamde goederenbijlage op maakt. Hierdoor kan de agent bij zijn oorspronkelijke proces-verbaal blijven en kan de goederenbijlage daar aan toegevoegd worden.