Hoe kun je proberen verminderings te krijgen van een geldboete?

Gisteravond na enkele biertjes dachten wij als jongens streek een fiets op de kop te zetten. Niet zo slim achteraf want de politie zag het. Bekeuring van 130 euro voor ‘baldadig gedrag’. Het is dom wat we deden maar vind de boete er zeker niet naar… nu vraag ik me af of ik hier nog iets aan kan doen om er misschien vermindering? of aangifte doen ofzo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Artikel 424 1 Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie. 2 Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen jaar is verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste drie dagen of geldboete van de eerste categorie worden opgelegd." De boete is 'maar' euro 130.-. Hij had maximaal euro 390.- kunnen zijn in deze categorie. Als het gaat om een Strafbeschikking van het Openbaar Ministerie dan heb je 2 mogelijkheden: - betalen en de zaak is afgedaan; - niet betalen, verzet aantekenen en de Officier van Justitie zal dan de zaak voor de rechter brengen Toegevoegd na 58 minuten: Het antwoord is dus: alleen door verzet aan te tekenen maak je KANS dat de boete vermindert. Maar ook dat hij hoger wordt. Als je een strafbeschikking voor dit bedrag hebt gekregen, wordt dit geregistreerd in de justitiële documentatie ('strafblad'). Als je geeft aan de strafbeschikking (je weigert te betalen) en je tekent hiertegen geen bezwaar aan (‘verzet'), dan zal het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) het incassotraject overnemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100