kunnen de conducteurs boetes geven aan mensen die te luidruchtig zijn in de trein wanneer je in een "silence" wagon zit?

er zijn bepaalde wagons in de trein waarin stickers op de ramen zitten waarop silence staat.

er hangt in de trein een bord met daarop huisregels.

dit zijn huisregels zoals het niet mogen roken in de trein en dat je een geldig kaartje bij je moet hebben.
ook is er een huisregel die aangeeft dat je niet te luidruchtig mag zijn tijdens een (telefoon)gesprek om zo ervoor te zorgen dat andere geen last van je hebben.

is een conducteur gerechtigd om een boete voor geluids overlast uit te delen in een gewone en\of silence wagon?

en gebeurt dat ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In de praktijk zullen ze je eerst wijzen op het bordje Stiltecoupé en vragen je hieraan te houden (eigen ervaring, had bordje niet gezien).

Mochten mensen de conducteur negeren, dan heeft de hoofdconducteur de rechten tot het uitdelen van een boete. Hij/zij is door Justitie beëdigd als Buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA).

"...Daarom is de hoofdconducteur ook een door Justitie beëdigd buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) en heeft daarvoor landelijke bevoegdheid. Daardoor kan een hoofdconducteur ook een proces-verbaal uitdelen, zoals die voor het niet hebben van een vervoersbewijs (maar ook andere boetes), en niet-meewerkende reizigers overdragen aan de politie. Over uitbreiding dan wel inperking van de bevoegdheden van de conducteur ontstond regelmatig discussie, vooral over de vraag of conducteurs handboeien of zelfs een wapen zouden mogen dragen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me niet, ze kunnen hooguit de lawaaischoppers sommeren òf zich te gedragen, òf de coupé te verlaten.