Kan ik een gratis advocaat regelen met 700 euro inkomen p/m?

Ik heb uitkering van rond 700 euro netto. Er is al wat beslag gelegd op de uitkering. Ik word als verdachte gezien van een rechtzaak. Ik wil een advocaat regelen maar ik weet niet of ik gratis een advocaat kan regelen voor zoveel inkomen per maand. Kan iemand mij vertellen of dat mogelijk is?
Ik weet dat een gratis advocaat nooit eigenlijk gratis is en dat je moet eigen bijdrage betalen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik woon op mezelf in een kamer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je inkomen ligt onder het sociaal minimum, dus tenzij je wel veel eigen vermogen hebt, zou je voldoen aan de inkomens- en vermogenseis die gelden voor toevoeging van een advocaat.

In het strafrecht heb je echter niet altijd recht op een toevoeging. Voor zaken bij de politierechter, een meervoudige (straf)kamer, het gerechtshof en de hoge raad heb je in elk geval recht op een toevoeging. Bij de kantonrechter in beginsel niet, tenzij je aantoonbaar een zwaarwegend belang hebt (gijzelingszaken, dreigend baanverlies, vordering van een gevangenisstraf, etc.). Verder zijn er wat specifieke gevallen waarin je geen recht hebt op een toevoeging. Zie voor meer informatie de bron.

En nog iets anders: als jij 23 jaar of ouder bent en je woont zelfstandig, heb je waarschijnlijk recht op een aanvulling vanuit de Bijstand of een andere regeling (afhankelijk van je situatie) omdat je inkomen onder het sociaal minimum zit. Dat geldt niet als je samenwoont met anderen waarmee je de kosten voor je huishouding deelt. Je hebt het over een kamer: ik kan niet beoordelen hoe het in jouw situatie precies zit, maar het lijkt me de moeite waard om het te onderzoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je betaalt inderdaad een - inkomensafhankelijke - eigen bijdrage als je een toevoeging krijgt. In jouw geval is dat de laagste bijdrage, omdat je inkomen in de laagste categorie valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24 jaar oude jonge man die rond de 40000+ euro schulden heeft allemaal rentes die opgelopen zijn en heel veel openstaande boetes die niet betaald zijn en al derde aanmaning is geweest. Boetes zijn ongeveer 15000+ euro in totaal. Het zijn allemaal boetes die te maken hebben met verkeer. (te hard rijden en parkeerboetes)
Woont alleen in een studentenhuis in een kamer waar hij de keuken, douche en de wc moet delen. Wordt verdacht van ''plaats verlaten na ongeluk'' Werd gebeld door een politie agent 3 dagen geleden en te horen gekregen dat de politie agent op zoek was naar diegene en al paar keer bij diegene aan de deur is geweest maar niet aangetroffen. En diegene heeft nooit brief ontvangen over zoiets. Politie agent heeft wel bij gezegd dat er een getuige is bijgetrokken maar er is niets zeker van een camera opname of een foto van kenteken/auto.(<