heb "schoonheidsfoutje" ontdekt na 2 weken van aankoop maar wordt niet gerepareerd, wat zijn mijn rechten?

Hallo, Ik heb de iphone 4s pas 2 weken en heb "schoonheidsfoutje" ontdekt (wel minimale fOUTJE) heb hem laten repareren maar wordt niet gerepareerd door dynafix omdat zij het niet hebben geconstateerd. De medewerker zelf heeft gezegt dat het waarschijnlijk een foutje is. Ik heb hem weer laten opsturen naar dynafix maar als die dan weer niet wordt gerepareerd wat zijn mijn rechten dan? kan ik de koop dan nog ontbinden?recht op een nieuw toestel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de witte plastic (niet zeker maar iig geen glas/metaal) langs het scherm bij de witte iphone loopt niet recht maar er zit een bobbeltje en mijn kennis en me zus hebben dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg maar de behuizing loopt niet meer recht, je kunt het voelen dat het niet recht is maar zien is moeilijk maar als ik een spelletje speelt dan erger ik me daaraan dat ik geen foutloze product hebt ontvangen.
capthavoc
12 jaar geleden
tja daar valt denk ik weinig aan te repareren ? dus toch maar proberen te ruilen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het niet gerepareerd en de winkelier weigert om het toestel om te ruilen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kunnen jullie mij vertellen welke rechten ik nu heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het toestel ook bij de apple store laten controleren en zij zeiden ook dat het absoluut niet zo hoort. Mijn telefoon is niet eens symmetrisch.. en toch weigeren zij mij een nieuwe te geven. Ze zeiden ook als het niet erkend wordt door dynafix, dan kunnen wij daar ook niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het wel heel apart vinden, als de politie iets zou doen aan een dergelijke kwestie. Ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met Apple Nederland en het verhaal voor te leggen. Zie http://www.apple.com/nl/contact/ . Wellicht dat zij je nog kunnen helpen en eventueel kunnen bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben een nederlander. oh, ik wist niet dat je met dit soort dingen ook naar de politie kunt. Maar dan krijg je weer van nee, je hebt het zelf gedaan verhaal, maar ja 2 weken na je aankoop al afwijking? sta ik dan nog sterker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29 apple.nl helpt je alleen als je bij hun het product hebt gekocht. Als je het bij resellers hebt gekocht dan moet je bij hun klagen. Op die dag heb ik ook apple gebeld .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders even een mailtje naar de consumentenbond. Die kunnen je van goed advies bedienen of eventueel contact opnemen met de winkel waar jij het product gekocht hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men neme een wetboek, ga naar de winkel, klap het wetboek op bij art 7:21 van het Burgerlijk Wetboek (BW) en men zegge: NON-CONFORMITEIT! Het geleverde product beantwoord niet aan de overeenkomst. Of men gaat naar het Juridisch Loket voor een gratis eerste gesprek :), de politie heeft hier niets mee te maken, zij doen alleen strafrecht xD!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus, ik heb recht op een nieuwe of reparatie, maar kan ik de koop ook nog ontbinden dan?

Het beste antwoord

Art 7:17 lid 2 BW omschrijft wat een product is dat niet aan de overeenkomst beantwoord:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, mede gelet op de aard (wat is het doeleinde?) van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.

De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Oftewel, de geleverde zaak moet de eigenschappen bevatten die de koper ervan mag verwachten en daarbij in het achterhoofd houdende wat de verkoper daarbij heeft gezegd.
De schoonheidsfout hindert jou in het gebruik van de zaak, het geeft jou het gevoel dat je niet een volwaardig toestel hebt. Het geleverde beantwoord niet aan de overeenkomst.

Nu jou rechten:
Art 7:21 BW.

Lid 1
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
sub a. aflevering van het ontbrekende;
sub b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
sub c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

Je hebt dus geen recht op vervanging als de afwijking zo minimaal is dat het in principe ook gerepareerd zou kunnen worden, aldus sub c.

Ontbinding:
Art 7:22 BW

Lid 1
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
sub a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
sub b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
Lid 2
De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.

Je mag dus pas ontbinden (sub a) of compensatie eisen (sub b) als vervanging of herstel niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mocht geen langer antwoord geven dus hier de aanvulling: Je moet door gaan hameren op reparatie, desnoods duidelijk aangeven wat de fout is aan de hand van afbeeldingen o.i.d..
Blijft men in verzuim om reparatie te verrichten, dan kun je je gaan beroepen op je andere rechten. Hier in het kort nog de volgorde: - Reparatie
- Vervanging Als reparatie niet mogelijk is:
- Ontbinding
- Compensatie/schadevergoeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm, in feite kun je het wel repareren d.m.v. een nieuw behuizing, maar "schoonheidsfoutje" vallen toch gewoon onder de garantie of niet dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, vergeten te vermelden. De non-conformiteit staat in feite boven de garantie. Garantie wil zeggen dat de fabriek of de winkel jou naast je gewone wettelijke rechten extra rechten geeft omtrent ruilen, reparatie, enz.