mag een fietsenmaker stalling geld vragen?

door heel veel omstandig heden heb ik mijn scooter niet kunnen ophalen,hij staat nu onfeveer een jaar bij de fietsen stallen ik wilde hem gaan halen maar moeest dan 600,00 euro betalen,de reparatie kosten zijn 200,00 mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je echt een volledig jaar geen enkel moment gehad om deze op te halen of te laten ophalen?
Je scooter heeft daar wel een jaar lang in de weg gestaan, je hebt nog geluk dat deze niet weggegooid is
paulus811
9 jaar geleden
Ik vind 400 euro wel een berg geld voor stalling, maar het zijn wel ' jouw' omstandigheden. En een jaar je brommer laten staan vind ik ook wel buitensporig. Bovendien lijkt me dat ook de reparatie zelf nog niet is betaald, dus die 400 is niet alleen stalling maar ook rente en kosten om jou steeds te bereiken. Neem je verlies en vraag in een vriendelijk gesprek om het verschil van 400 te delen. Grote kans dat de reparateur blij is met de 400 en de lege plek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik begrijp een klein beetje je reactie,maar nee dat heb ik inderdaad
niet,en je doet zoiets niet zomaar,maar goed ik ben wel bereid om 100,00
euro meer te betalen maar 400,00 slaat nergens op.
Goeie Vraag! schreef op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik vind 400 euro stalling veeste veel slaat nergens op,ik moet totaal 600,00 euro betalen de scooter zelf koste 750,00 nieuw,ik heb hem gezegd dat hij dat niet mocht en hij zei toen dan zeg ik gewoon dar de reparatie zoveel koste,dat gesprek heb ik gelukkig opgenomen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja !! Het is ook asociaal je scooter daar zo lang te laten ! Na een jaar is de scooter al niet meer van jou . Probeer een middeling zeg 400€ in eens voor alles . Succes
paulus811
9 jaar geleden
Ik snap echt wel dat je niet ' zomaar' je scooter een jaar laat staan, maar verwacht niet dat de reparateur jouw probleem oplost. Wellicht heb je ook geen overleg met hem gehad en het probleem daarmee naar hem verschoven. En dan begrijp ik dat hij jou nu dreigt met die stallingskosten. Maar nogmaals, overleg vriendelijk en stel een bedrag voor wat jij redelijk vindt.
Computoon
9 jaar geleden
Kosten vallen mee, eur 400.- voor een jaar parkeren. Dat tarief zie je nergens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste vraag Paulus, of VS wel overleg heeft gehad met de fietsenmaker. In de vraag komt het over alsof dit stallingsgeld een verrassing is, mij lijkt dat het geen verrassing zou zijn als je tussentijds contact opneemt en uitlegt dat je je scooter nog niet kunt komen ophalen. En als jij geen contact hebt opgenomen, vraag ik me af of de fietsenmaker wel contact met jou heeft gezocht. Als er een jaar lang geen contact is geweest en hij kon jou ook niet bereiken, dan denk ik dat je nog van geluk mag spreken dat hij na een jaar die scooter nog heeft. Het lijkt me ook dat je de meeste problemen samen moet kunnen oplossen. In mijn woonplaats is een fietsenmaker die rondrijdt met een bus en soms fietsen of scooters ophaalt en wegbrengt als mensen zelf hun fiets niet kunnen halen of brengen. Vooral voor ouderen en gehandicapten die een aangepaste (al dan niet elektrische) fiets hebben en geen leenfiets kunnen gebruiken, is dat een hele fijne service. En Toon heeft gelijk, voor parkeren is het weinig :-) Ik weet alleen niet hoe het zich verhoudt met andere stallingskosten. Als je het onredelijk vindt, zou ik uitzoeken wat een 'gewone' fietsenstalling (bijvoorbeeld bij een station) rekent voor langparkeren en het daarmee vergelijken. Of met de huur van een garagebox bijvoorbeeld.
paulus811
9 jaar geleden
Lies12, ik vermoed dat ' de omstandigheden' niet een gebrek aan tijd betreft, maar van financiële aard zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je eigenlijk geen geld had voor de reparatie en dat dus de reden is dat je hem een jaar daar hebt laten staan dan mag je nog van geluk spreken dat de fietsenmaker er geen werk van heeft gemaakt. "Op de pof" je scooter laten maken zonder dat van te voren te melden of er afspraken over te maken is ook niet erg netjes he...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom niet hij moet je scooter ergens neer zetten en dan ook nog op een veilige plek. De ruime daarvoor kost geld en kan hij niet ergens anders voor gebruiken. Dat het uiteindelijk 600 euro kost komt door jezelf omdat je de scooter een jaar daar hebt laten staan. Als ik mijn motor wil stallen bij de dealer moet ik daar ook gewoon stallings kosten voor betalen.
ronron1212
9 jaar geleden
Kan ik mijn scooter of brommer stallen?
In sommige bemenste stallingen is het ook mogelijk uw bromfiets te stallen. Raadpleeg fietsvoorzieningen per station om te zien of dit op uw station mogelijk is. De kosten voor het stallen van een bromfiets zijn:
• Dagkaart: € 4,75 *
• Maandkaart: € 30,00 *
• Jaarkaart: € 225,00*
* prijs per 1-1-2013
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212, voor wie zijn de risico's bij brand en diefstal dan? Meestal zijn die toch uitgesloten? Een reparateur zal daar een verzekering voor moeten afsluiten, toch?
ronron1212
9 jaar geleden
Ja zeker dat zal hij moete maar ik geef maar even een voorbeeld van wat er bij een stalling kost. Da is dus een stalling die gemaakt is om te bewaren en niet een fietsenmaker die zijn ruimte voor andere dingen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen ga je bij de fietsenstalling een contract aan waarbij ook de nodige uitsluitingen zijn (zoals schade / diefstal) en de ruimte speciaal voor die stalling is. Die fietsenmaker is en blijft verantwoordelijk als er iets met die scooter zou gebeuren. Daarbij stond die waarschijnlijk niet in een aparte stalling. Vind €400,- stallingskosten wel terecht. Zeker als je niets van je hebt laten horen. Als de fietsenmaker de scooter inmiddels verkocht zou hebben had je waarschijnlijk ook geen poot om op te staan (zit een termijn aan van ongeveer 1 jaar waarna hij niet opgehaalde spullen mag verkopen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je in dat jaar wel contact gehad met die fietsenmaker zodat hij wist dat je hem niet op kon komen halen?
Amadea
9 jaar geleden
Vraagsteller heeft zich alweer uit Goeie Vraag weg laten schrijven. Ik denk niet dat hij nog zal reageren....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als het probleem van financiële aard is (zoals Paulus vermoedt) dan maak je toch een afspraak over betalen in termijnen of zoiets? En als je financiële nood zo groot is dat je reparatie niet kunt betalen terwijl je blijkbaar wel je scooter een jaar kunt missen, kun je toch beter je scooter verkopen? Of de fietsenmaker vragen hem van je te kopen, met aftrek van de reparatiekosten? Je laat dan toch niet je scooter een jaar staan na reparatie?

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. Hij betaalt belasting etc. voor de plek waar die scooter staat. Of het zoveel mag zijn weet ik niet, maar hij mag in ieder geval geld vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou erg raar,is het nu zo omdat je er geen geld voor had en toch je scooter weg breng kan ik het me er wel een beetje wat van voorstellen,maar de scooter zelf heeft 750,00 nieuw gekost,ik heb hem 300,00 euro aangeboden,nu heeft hij er niks aan en ik ook niet dus blijf hij daar maar staan en kan er verder niks mee,dan ga ik er maar politie werk van maken kijken hoe dat afloop.
ronron1212
9 jaar geleden
Geen kans van slagen de politie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om de politie erbij te betrekken zou de reparateur iets moeten hebben gedaan dat is opgenomen in het wetboek van stafrecht of een andere bijzondere wet. Dat zie ik niet 1,2,3. Zelfs als de reparateur geen stallingskosten zou mogen rekenen (maar grote kans dat ergens bij de balie algemene voorwaarden staan waarin dat is opgenomen of het uit de redelijkheid en billijkheid voorkomt), zou het hooguit in strijd kunnen zijn met een bepaling uit het burgelijk wetboek. En dan zal je naar de kantonrechter moeten, niet de politie. Al met al, de reparateur staat een stuk sterker.
Hij mag in ieder geval de scooter in bezit houden tot jij betaalt.

Eur 400 stalkosten lijkt veel maar omgerekend naar een bedrag per dag is het niets vergeleken met een parkeertarief. De fietsenmaker heeft ook de kosten van zijn zaak en het renteverlies omdat jij zeer nalatig bent geweest en zo vanzelf ook te laat bent met betalen. Dat zal het humeur van de reparateur er ook niet beter op maken.
Aan de andere kant: de reparateur had je gegevens kunnen noteren en contact met je kunnen opnemen toen je 'm niet tijdig ophaalde.

Als de stallingkosten in zijn algemene voorwaarden stonden, heeft hij het recht om ze door te berekenen. Daarmee heb je ingestemd door de scooter ter reparatie aan te bieden. Zou je het tot een rechtszaak laten komen, dan zou de rechter die kosten kunnen matigen als hij daar reden toe ziet. Bijv. wanneer de reparateur niets heeft gedaan om met je contact op te nemen. Maar je hebt geen garantie dat een rechter daarin meegaat.

Als dat allemaal niet van toepassing is, zou je een voorstel kunnen doen: naast de kosten van de reparatie eur 50.- voor renteverlies en eur 100.- voor het stallen.

Als hij dat ook niet wil: stel hem voor dat hij de scooter houdt en laat daartegen het totaalbedrag van de rekening wegstreept. Kennelijk kon je de scooter een jaar missen dus dat verlies is te overzien.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het stallen van een scooter bij NS kostte in 2013 eur 225.-/jaar met een jaarkaart.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De NS heeft daar een speciale ruimte voor. De fietsenmaker waarschijnlijk niet en staat de scoter in de weg ten koste van de normale bedrijfsvoering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerlijk gezegd lijkt me dit een nette oplossing. Ik vermoed alleen dat de reperateur niet akkoord zal gaan 150 euro compensatie. Een scooter een jaar stallen is nogal een gedoe, zeker als de ruimte van de reparateur klein is. Je kan proberen er op 400 euro uit te komen, 200 voor de reparatie en 200 voor het stallen. Lijkt me een nette deal. HIer om de hoek zit ook een fietsenmaker, die repareert heel snel je band, maar als je em niet ophaalt rekent hij gewoon 2 euro per niet opgehaalde dag. Vind ik redelijk schappelijk. Bij de vraagsteller zou dat op 365*2=730 euro stallingskosten uitkomen. Je reparateur rekent een stuk minder. Probeer het naar beneden te krijgen, stel 400 euro voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt helemaal aan de situatie. Heeft de fietsenmaker een ruime waar hij de scooter kan neerzetten. Maar als hij daar geen ruimte voor heeft en deze elke dag buiten moet zetten aan de ketting om ruimte te maken in de werkplaats/winkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt juist helemaal niet aan de situatie. In elk geval kost het geld voor de fietsenmaker/reparateur.
Simpel, als hij elke dag naar buiten moet en dat ding buiten stallen kost dat tijd EN moet hij ervoor zorgen dat niemand de scooter jat. Als hij wel een speciale ruimte heeft, maakt dat eigenlijk weinig uit. De scooter neemt immers een plekje in dat door een betalende klant (die wel netjes komt ophalen) ingenomen had kunnen worden, de reparateur moet dan wat dingen verzetten en etc. Nog steeds extra handelingskosten. Bovendien loopt de reparateur het risico dat de scooter wordt gejat (bijv. tijdens een inbraak). Hoewel hij zich daarvoor heeft verzekerd, kan je daar een prijskaartje aanhangen (het eigen risico, verhoging van premies is afhankelijk van de gejatte spullen, dus meer er ligt hoe groter dan kans is dat ie bij een eventuele inbraak meer premie moet betalen). Daarnaast is de huur of koop van die ruimte niet gratis en er moeten belastingen over worden betaald. Ongeacht de situatie, het aanhouden van voorraden (wat het stallen van een fiets eigenlijk is) kost altijd geld voor de reparateur. Dus maakt het niet uit of het de bedrijfsvoering hindert of niet, als het wel de bedrijfsvoering hindert, dan zou die nog extra kosten moeten rekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aabc123, ik zeg niet dat de fietsenmaker geen kosten in rekening mag brengen maar dat de hoogte daarvan afhankelijk is. Ik kan mij niet voorstellen dat de kosten gespecificeerd door de fietsenmaker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
linden015, dat was mijn punt was inderdaad. Ik gaf aan dat ik een paar honderd euro binnen de schappelijke criteria vond, ik vermoed dat civielrechtelijk een kantonrechter dat ook een redelijk bedrag zal vinden, ongeacht de overige criteria.
Hij mag dat, mits jij het vantevoren (kon) weten. Staat het bijvoorbeeld in zijn algemene voorwaarden en/of heeft hij dit vertelt? Dan wist je het, en mag hij dat doen.
Ik begrijp dat dit hoge bedrag rauw op je dak valt. Je schrijft dat er veel omstandigheden waren, wellicht kun je dat aan je fietsenmaker voorleggen en samen tot een compromis komen. Zoals de anderen ook al zeggen, ook hij heeft zijn kosten gehad, maar een middenweg is misschien mogelijk. Succes ermee!