Is het strafbaar om een valse legitimatie te gebruiken om een discotheek binnen te komen?..

Natuurlijk mag het niet, maar als 18 jarige ben ik een tijdje geleden een 19+ tent binnengekomen (met de ID van iemand anders). In welke mate is dit strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Dit is strafbaar op grond van Artikel 225 WvS dat valsheid in geschrifte strafbaar stelt. Dat het een geldig document is van iemand anders (dus niet daadwerkelijk 'vervalst') verandert niets aan de zaak, aangezien jij het opzettelijk bij je draagt om te doen voorkomen dat het jouw document is. Daarnaast maakt ook het eventuele accepteren van het valse document door de portier geen verschil. Als je in tweede instantie wordt gecontroleerd ben je nog steeds even strafbaar.

Ik heb zowel de betreffende wet als een praktijkvoorbeeld bijgevoegd.

De wet zegt het volgende erover:

"1. Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Strafrechtelijk niet, maar civielrechtelijk wel. Als er iets gebeurt in de disco en het komt uit dat je een valse ID hebt gebruikt, dan kan het tegen je gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eigenaar van de disco is verantwoordelijk voor de orde en veiligheid. Als jou iets zou overkomen op dat vlak, dan zou hij onder die verantwoordelijkheid uit kunnen komen als hij kan aantonen dat jij met een valse ID bent binnengekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al is natuurlijk wel aan te tonen dat jij nog niet oud genoeg was om binnen te komen.
janvkr heeft gelijk, maar wat je wel vaak ziet is dat jongeren hun eigen identiteitskaart dan niet bij zich hebben. Wat politie dan vaak doet is je dan aanhouden voor het niet bij je hebben voor je eigen legitimatie, uitzoeken wie je bent en je daar dan een boete voor geven.