Wie beslist er over het verlengen van het grafrecht als de rechthebbende ook is overleden?

4 maanden geleden
in: Wetgeving
ronron1212
4 maanden geleden
De erven krijgen daarover bericht en kunnen besluiten om te stoppen of te betalen.
erotisi
4 maanden geleden
https://www.vaarwel.nl/grafrechten-wie-betaalt-de-kosten-van-de-verlenging/
Antoni
4 maanden geleden
Ik vermoed dat de burgemeester van de betreffende gemeente hierover beslist als er geen rechthebbenden of erfgenamen meer te vinden zijn.

Antwoorden (1)

De procedure is afhankelijk per gemeente maar hier onder een voorbeeld.
Het komt (helaas) te vaak voor dat nabestaanden geen actie ondernemen om het grafrecht dat op naam van de overleden vader of moeder stond, te laten overschrijven. Op de begraafplaats heb je dan een graf waar nog wel rechten op rusten, maar zonder rechthebbende. In een Beheersverordening kan zijn pgenomen dat na het overlijden van de rechthebbende, er een termijn geldt van zes maanden waarin er gelegenheid is om iemand anders als nieuwe rechthebbende in te schrijven. Je schrijft dat je gedurende die periode driemaal een brief verzonden hebt. Wat dat aangaat voldoe je ruimschoots je informatieplicht. Na die periode ga je pas bij het graf publiceren. Ik adviseer de publicatie bij het graf direct te plaatsen zodra duidelijk is dat de rechthebbende overleden is. Je schrijft nu één familielid aan en deze geeft geen reactie. Iemand anders wil echter wellicht wel rechthebbende worden. Door pas na een half jaar te publiceren, ‘verlies’ je een minimaal een half jaar.

Komt er geen reactie op de brieven en ook niet op je publicatie bij het graf, dan kan het College het grafrecht vervallen verklaren. Het is inderdaad noodzakelijk dat dat er een collegebesluit genomen wordt. In het collegevoorstel moet aangegeven worden welke grafnummers het betreft en bij voorkeur ook wie er wanneer in het graf /de graven begraven zijn. Daarnaast moet in het besluit opgenomen zijn dat het grafrecht op grond van Artikel 20, lid 2c van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen XX vervallen verklaard wordt. Ook moet de mogelijkheid tot bezwaar op grond van de Awb vermeld worden.
erotisi
4 maanden geleden