Mag hij dat doen bowachter

Een boswachter trok mij van de fiets om een of andere reden van verdenking van brand stichten mag hij dat wel doen ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (4)

Een boswachter is meestal buitengewoon opsporingsambtenaar ( BOA). Deze BOA mag mensen staande houden en indien nodig aanhouden.

Als de boswachter reden heeft, om jou te verdenken van brandstichting, mag hij je dus laten stoppen. Als je niet meewerkt, mag hij gepast geweld gebruiken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Als hij er zeker van is, dan mag hij jou staande houden. Dat wil zeggen: Je aanhouden, de politie bellen, en wachten tot de politie er is. Hij mag net zoveel geweld gebruiken als wat nodig is om te zorgen dat je niet vlucht.

Dus, als hij je iets heeft zien aansteken en je wilde snel wegfietsen, dan mag hij dat doen.
Als jij gewoon aan het fietsen bent op weg ergens heen, dan mag de boswachter jou niet van je fiets trekken. Je hebt immers recht op onaantastbaarheid van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boswachter is een buitengewoon opsporings ambtenaar en krijgt toegewezen welke wetten hij mag handhaven. Allemaal zullen ze brandstichting mogen opsporen. Maar, net als ook de gewone politie dienen ze zich wel aan de spelregels te houden. Wanneer je niet stopte na een stopteken mag hij je op de door jou omschreven wijze tot stoppen dwingen. Deed hij het zomaar vanuit het niets dan is hij te ver gegaan en kun je een klacht bij de politie indienen v
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verdenking van brandstichting heeft hij je fiets vastgepakt en ben je ongevallen. Je bent 12 jaar. Dan móet je daar tegen kunnen! Misschien heeft hij wel helemaal geen kans gehad om Jou een stopteken te geven. Gezien de ernst van het mogelijke vergrijp mag er best opgetreden worden. Dus: niet zeuren en blij zijn dat iemand probeert te handhaven. Of is het suikerpoppetje soms zwaar gewond na zijn vreselijke val?
Ja, hij mag wanneer je niet luisterd geweld gebruiken, want misschien geeft hij wel geroepen dat je moet stoppen, maar heb je het niet gehoord. Of hij dacht misschien dat omdat je wegfietste je misschien vluchtte van dat brandstichten, en dan niet hij snel handelen. Ik zou geen aangifte doen, ik denk dat het je veel moeite kost en je het niet gaat winnen, tenzij hij je ernstige fysieke schade heeft aangebracht