Ik ben ontslagen omdat ik na een dienst van 17 uur weigerde om nog een dienst van 5 uur te draaien. Mag dit ?

Mijn baas wou dus dat ik in totaal een dienst van 22 uur zou draaien. Ik weigerde dit omdat ik een verjaardag had. Nu heeft hij mij ontslagen & zegt dat hij alle gemaakte kosten van die 5 uur dat ik niet kon werken op mij zou verhalen.( Inhuren andere verkeersregelaar ) Mag dit zomaar ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ten eerste mag jij geen dienst van 17 uur aan een stuk werken. Dus laat staan dat je daarna ook nog een dienst van 5 uur er aan vastgeplakt krijgt. Het maximale aantal uren wat een volwassene per dag mag maken is 12 uur per dag en 60 uur per week. Dit is vastgelegd in de arbeidstijdenwet. Hierop zijn uitzonderingen wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een ramp / crisis / oorlog en jij bent hulpverlener / brandweerman / militair of iets van die strekking. Ook voor mensen die vliegen, varen of rijden (piloot, schipper of chauffeur) gelden andere werk en rusttijden. In artikel 1:7 c in combinatie met 5:3 lid 2 van de arbeidstijdenwet staat ook dat tussen twee diensten minimaal 11 uur rusttijd moet zitten wat 1x per week mag worden ingekort tot 8 uur indien het werk daarom vraagt. Artikel 4:1 lid 1 zegt dat een werkgever zorg moet dragen voor een goed beleid met betrekking tot de werk- en rusttijden van het personeel. Artikel 4:2 lid 1 zegt dat de werkgever de werknemer 'tijdig' moet informeren over zijn rooster. Wat er onder 'tijdig' wordt verstaan moet zijn omschreven in de voor jou geldende CAO. Het lijkt erop dat uw ontslag 'kennelijk onredelijk' is. U kunt dit aanvechten bij de kantonrechter. Dit moet u doen binnen 6 maanden nadat u bent ontslagen via het UWV. Het is wel noodzakelijk dat je een advocaat inschakelt. In eerste instantie wordt gekeken of het ontslag ongedaan kan worden gemaakt. Dat betekent dat - indien u in het gelijk wordt gesteld - het contract gewoon blijft voortbestaan. In de praktijk gebeurd dit niet zo vaak omdat er ook sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie. Dus zal er een schikking plaatsvinden waarbij ze u een bedrag aanbieden om van u af te zijn. Gouden handdruk / ontslagvergoeding. Advies: Ga naar een juridisch loket of schakel je rechtsbijstandverzekering is als je die hebt.

Wat een rare baas, daar klopt helemaal niks van! jij moet kunnen aangeven als je een keer wat minder wil werken, dat heeft de baas maar te accepteren. Het is niet toegestaan omdat hij dat toevallig niet ziet zitten. En die kosten van die 5 uur mag hij ook niet op jou verhalen, dat is een dreigement.

Het mag helaas wel.. Maar ik vind het wel raar. Het is logisch dat je na zo'n lange tijd werken niet meer door gaat! Niemand kan 22 uur achter elkaar werken. Het ligt gewoon aan je baas. Maar helaas kun je er niet veel aan doen. Succes!!

Neen , hij mag je daarvoor niet ontslaan. Wel kun je HEM op laten draaien voor de schade die hij jou direct en indirect heeft berokkend. Het is wel reden om ontslag op staande voet te NEMEN, je werkgever moet je dan volledig schadeloos stellen. Nadeel is het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Ik zou in ieder geval ander werk zoeken, voor zo een ...-baas moet je niet willen werken. Laat maar voorkomen! Toegevoegd na 2 dagen: Zie reacties op dit antwoord.

Lees er hier meer informatie over: http://dippic.com/of2594tme423

Nee! Je baas mag je niet ontslaan. Daar is hier al heel veel over gezegd. Als hij toch overgaat tot ontslag dan moet je dat zeker niet accepteren en bezwaar maken.

Moet niet kunnen!!!! Mag je na 17uur werken dan geen tijd meer voor je eigen (gezin) meer hebben?!?!???? Na 17uur werken ben je moe, en als je moe bent....het verkeer-regelen??? Lijkt mij echt geen goed idee!!!

nee. ontslag aanvechten protesteren en doorbetaling salaris vorderen. brief nodig ? stuur maar een email mail hieronder

Nee, dit mag absoluut niet. Je staat volledig in je recht. Je hebt recht op minimaal 11 uur rust per dag. In dit geval kun gratis juridisch advies krijgen, dan wordt je precies verteld wat je in dit geval kunt het beste kunt doen. Wanneer je lid bent van een vakbond kun je deze opbellen, dan zullen zij het waarschijnlijk verder voor je regelen. Je zou zelfs nog (na natuurlijk overleg met een jurist, het liefst een advocaat) een rechtzaak aan kunnen spannen tegen je baas, die je waarschijnlijk zult winnen, waardoor je baas de om-kosten moet betalen. Maar dit lijkt mij een beetje overdreven. (Ik ben er vanuit gegaan dat je gewoon legaal (wit) werkte bij je baas)

na een beetje op internet te hebben gezocht, kwam ik dit tegen http://www.meta.fgov.be/detailA_Z.aspx?id=882#AutoAncher1 hierin kunt u zien wat de grenzen zijn onder normale omstandigheden. 'het feit dat een werknemer zich fysiek en/of psychisch niet in staat acht tot het verrichten van zijn werkzaamheden, onder omstandigheden een rechtvaardiging kan zijn voor een weigering om aan een sommatie tot werkhervatting gehoor te geven' http://www.kernkamp.nl/nl/weblog/ontslag-wegens-werkweigering/ dus zover ik voor u heb kunnen vinden is het niet reëel dat uw baas u heeft ontslagen. mijn tip is om langs een juridisch loket te gaan of advocaat voor informatie.

In een dergelijke situatie in Belgie kan de werkgever je op ieder moment je ontslaan wanneer hij ook maar wilt. MAAR dan moet de werkgever je een vergoeding van 3 maandlonen aan jou toekennen.(Als je niet in een proefperiode zit)(deze regel is enkel en alleen van toepassing als hij je geen officiele opzegperiode in gang heeft gezet) Ik weet niet goed hoe het in elkaar zit in NL maar ik vermoed toch dat het niet veel anders zal zijn dan bij ons.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100