Voor de 2e keer aangehouden voor openbare dronkenschap is je boete dan veel hoger?

Ben afgelopen week voor de 2e keer in 4 maanden aangehouden voor openbare dronkenschap. Dit is pure pech. Mijn eerste boete of schikking heb ik nog niet binnen. Wat zijn de consequenties voor deze 2e keer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (1)

"Zich dronken op de openbare weg bevinden waar dit verboden is" is goed voor een boete van euro 90.-.

Heb in het feitenboekje niet gevonden dat je meer moet betalen bij 'herhaling'. Wel dat de boete wordt gehalveerd voor minderjarigen van 12 tot 16.
Het is natuurlijk wel een slecht teken als die al dronken zouden zijn...

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar het kan hoger:

"Strafbaar is hij die "zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt". Deze strafbare gedraging kent de volgende maximumstraf: een hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of een geldboete van de eerste categorie. Een geldboete van de eerste categorie kan (in 2010) maximaal 380 euro bedragen."

Dat staat in artikel 453 van het Wetboek van Strafrecht.

In het geval van een veroordeling door een rechter kost 'recidive' wel meer geld:
"Als een persoon, na een eerder en onherroepelijk vonnis, binnen twee jaar nog een keer wordt betrapt en veroordeeld, dan kan deze een gevangenisstraf krijgen van ten hoogste twee weken of een geldboete van de tweede categorie (maximaal € 2800)."

In jouw geval wordt het waarschijnlijk een acceptgirokaart van het CJIB.
Computoon