Als de politie iemand verdenkt wat niet blijkt te zijn moet dan de politie dan sorry zeggen?

Blijkt geen dealer te zijn en de foto van de politie komt niet overeen met de persoon die voor de agenten staat.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@dk, Als de politie iemand aanhoudt (niet staande houdt, dat is iets anders) omdat zij het vermoeden heeft dat de persoon van de foto wel erg veel lijkt op de persoon die net ontsnapt is uit bv een zorginstelling of op de persoon die zojuist de benen nam met een wietwalm om zich heen, dan zegt de politie: sorry, loopt u maar door, als blijkt dat je niet degene bent die zij zoeken. Daar wordt niet eens bij nagedacht, dat gaat automatisch.
Ben je onterecht staande gehouden, en heb je vervolgens vastgezeten op het politiebureau dan kun je recht hebben op schadevergoeding.
Op grond van de wet heb je geen recht op schadevergoeding voor de eerste zes uur die je hebt vastgezeten op het politiebureau. De tijd tussen 0.00 en 9.00uur telt niet mee, je kunt dus tot maximaal vijftien uur op het bureau zitten, zonder dat je aanspraak kunt maken op schadevergoeding. Je kunt dan met een: sorry voor het ongemak (is niet verplicht) het bureau verlaten (is wel verplicht).

Antwoorden (3)

Nee, justitie is wel verplicht om de dagen aan jou te betalen wat je in hechtenis heb door gebracht
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat je schrijft klopt: maar ….. als gewezen verdachte heb je in de praktijk pas recht op schadevergoeding wegens onterecht vastzitten als je een “bevel tot inverzekeringstelling” van de hulpofficier van justitie hebt ontvangen. Meestal sta je binnen 15uur op straat en heb je nergens recht op. Dus stel je er in de praktijk maar niet te veel van voor.
popeye
4 jaar geleden
@JoanDArc er word sowieso per 24 uur betaald. Ik meende dat dat in het verleden €50 per dag was. Of dat nou nog is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@popeye,50 euro per 24 uur, dat is lang geleden.
Als je wel op het bureau zit maar niet in verzekering bent gesteld, krijg je niks
Ben je in verzekering gesteld en later blijkt onterecht, heb je recht op schadevergoeding. Daar moet je zelf om vragen. Dan krijg je een beschikking via de rechtbank waarin staat hoeveel het OM moet betalen. In het ergste geval kan het tien maanden duren na ontvangst van de Beschikking, voordat het OM uitbetaald.
één nacht politiebureau € 105, één nacht Huis van Bewaring (HvB) € 80, één nacht Huis van Bewaring (HvB) + beperkingen € 105.
Als je alle voorwaarden leest, begrijp je wel dat het zeldzaam is, dat je voor vastzitten op het politiebureau het recht heb schadevergoeding te claimen, laat staan dat je iets uitbetaald krijgt.
Afgedwongen excuses hebben geen enkele waarde. Dus er is geen wet die dit verplicht. Maar vriendelijk is het wel, net zoals het vriendelijk is dat winkelpersoneel een klant in een winkel begroet.

Er is op grond van feiten of omstandigheden kennelijk reden geweest voor verdenking. Dan is het politiewerk om daar in te duiken. En uit onderzoek zal blijken of de verdenking terecht was of niet.
Computoon
4 jaar geleden
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt.
Politie, artsen, winkelpersoneel...iedereen maakt fouten.
Als burger kun je altijd getroffen worden door een gemaakte fout.

Natuurlijk is het fijn en zelfs aan te raden dat de politie uitlegt waardoor de fout is ontstaan. Helemaal als je onterecht beschuldigd wordt van een groot incident met verstrekkende gevolgen. Dan kun je het gaan begrijpen als je het onterechte slachtoffer bent, zodat je het gebeuren een plaats kunt geven.

Helaas zijn er mensen die het liefst alles in de doofpot stoppen (gebeurt nu eenmaal tijdens mijn werk), maar er zijn ook mensen die dit niet doen. De ene arts is de andere niet en de ene agent is de andere ook niet.

In net belang van het slachtoffer zou het goed zijn als er wel een gesprek volgt. Helaas is dit niet verplicht, maar er zijn genoeg agenten die dit wel doen. Het ligt er maar net aan wie je treft.
Een mooi, maar wel al een aantal jaar oude link (met voorbeeld en tips):

https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/columns/2011/excuses