Moet je bij gesubsidieerde rechtsbijstand per zaak de eigen bijdrage betalen of per keer dat de advocaat zich inzet?

Mijn vriend heeft een advocaat en ze zijn al even bezig met een en dezelfde zaak. Inhoud niet relevant. Nu laat ze hem elke keer als ze mee moet naar de rechtbank de eigen bijdrage á 143 euro betalen. Mag dit? Want ik vind dit een beetje vreemd!??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in principe betaal je één keer de eigen bijdrage als de advocaat de zaak aanneemt, en één keer een eigen bijdrage als het voor de rechter komt. Waarom moet hij steeds terug naar de rechtbank?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze keer omdat hij de opgelegde ''straf'' niet terecht vind en weigert, groepstherapie ..

Antwoorden (1)

als het over 1 zaak gaat dan hoor je maar 1 keer de eigen bijdrage te betalen ( de advocaat hoort jou dan gedurende de hele zaak te helpen )

Als ik het goed begrijp heeft jou vriend meerdere malen de eigen bijdrage betaalt aan de advocaat voor maar 1 zaak? Als dit het geval is word jou vriend opgelicht door de advocaat,

neem zo snel mogelijk contact op met de orde van advocaten ( nummer is te vinden via google )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook als hij door eigen toedoen (weigeren strafmaatregel) opnieuw op zitting moet? Zo ja, dan ga ik morgen rond bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dan zou het ook moeten gelden, maar je zegt dat je vriend elke keer dat de advocaat meegaat naar de rechtbank 143 euro betaalt aan haar? hoevaak is dit gebeurt? en hoevaak heeft hij strafmaatregel geweigerd. Het zou makkelijker zijn als je de zaak uitlegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké. Delict: Door Alcoholmisbruik, mishandeling, vernieling en diefstal, dat laatste is al ingetrokken omdat hij het niet wou stelen. Vervolgens zitting, waarbij hij Reclassering toegewezen heeft gekregen. En daarbij het besluit dat hij in Agressie Regulatie Training moet, en een voorwaardelijke Taakstraf van 30 uur.
Hij gaat naar de reclassering, maar hij wil die Training niet volgen, Dus om deze reden is vandaag de ziting en moet hij weer die eigen bijdrage betalen. Dit is dus de tweede keer voor deze zaak, voor zover ik weet. Voor een andere zaak moest hij ook al Twee keer betalen!