Is het strafbaar om vogeltjes te voeren met brood ?

Vogeltjes voeren met brood

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Z512099
9 jaar geleden
In Antwerpen is het verboden vogels te voederen op openbare plaatsen.
Brood is ongezond voor de vogels en trekt ratten en muizen aan. Brood geeft vogels een vals gevoel van ‘voldaanheid’. Het vult de maag maar biedt zeer weinig voedingsstoffen. Vers en wit brood gist bovendien gemakkelijk wat darmproblemen oplevert.
Het is verboden vogels te voederen op openbaar domein. Dit is een vorm van sluikstort. Boetes hiervoor kunnen oplopen tot 250 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe ik ook vaak omdat wij altijd heel veel brood overhouden dat anders wordt weggegooid.
Ik voer het meestal aan de duiven en musjes bij ons in het winkelcentrum in de buurt.
Die lopen rond bij de patatzaak die daar zit en ik zie zoveel mensen eten naar ze gooien.
Maar in de wijken bij de huizen is het bij ons verboden nu omdat er grote groepen meeuwen op af komen dus misschien mag het waar jij woont ook niet.

Het beste antwoord

In sommige plaatsen of wijken is het voeren van vogels verboden vanwege overlast van de vogels zelf, of overlast van bijvoorbeeld ratten. Zeker dat laatste staat dan vaak ook aangegeven met verbodsborden. Ik neem aan dat het meestal gaat om APV-verordeningen, maar als je een boete gekregen hebt en je bent het daar niet mee eens, kan het natuurlijk geen kwaad om nog eens goed na te zoeken of dit wel duidelijk staat aangegeven voor de plaats waar jij aan het voeren was.

In Haarlem kost het je bijvoorbeeld 140 euro (of misschien intussen wel meer):
"HAARLEM Het is vanaf 1 februari verboden om vogels te voeren in de Haarlemse binnenstad. Ook bij de woonschepenligplaats aan de Spaarndamseweg kan je maar beter de boterhammen zelf opeten." Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/133605/Verbod+op+voeren+vogels+Haarlemse+binnenstad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat snap ik ! Maar er was nergens een bord geplaatst over voeren ? Het was op een parkeerplek bij de mcdrive maar het is dus niet strafbaar als er geen bord staat ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat hangt er vanaf wat er in de APV staat. Niet alle dingen die onder de APV zijn verboden, staan nog eens extra aangegeven met borden. Zo is wildplassen bijna overal verboden binnen de bebouwde kom, maar dat betekent niet dat het ineens wél mag wanneer er geen bord in de buurt staat aangeeft dat wildplassen niet is toegestaan.

Andere antwoorden (1)

Nee,dit is niet strafbaar,alleen is brood niet altijd de geschikte voeding voor vogeljes:sommige zijn zaadeters,andere insecteneters...ook duiven en meeuwen waar er te veel van verwilderd zijn geef je best geen bijvoeding.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was vogeltjes aan het voeten tot een agent tegen me zei: vogels voeren is een boete, dus vervolgens stopte ik ermee maar vond het raar....
Waarschijnlijk een k*t agent die dingen verzint....