heeft de politie een binnentredings bevel nodig en of een huiszoekingsbevel om 5 weedplanten uit de tuin te halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Antwoorden (4)

Dat lijkt me wel, justitie gedoogt over het algemeen het bezit tot en met 5 planten,maar sommige dienders zijn overijverig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
keesje, met gedogen wordt bedoeld dat de officier van justitie niet vervolgt, maar je planten ben je echt wel kwijt helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn verslaving,rien, beperkt zich tot(af en toe) een klein beetje alcohol en sloten cola light.
En aan de (medicinale) wiet ben ik gelukkig nog niet toe.
ja, als er verdenkingen zijn dat er meer aan de hand is dan enkel de 5 planten.

let wel op dat je maar een aantal gram weed in huis mag hebben, dus als je planten het goed doen ben je strafbaar volgens de wet als je teveel in huis hebt.

5 gram mag je hebben voor eigen gebruik, en meer niet.
(kromme wet, want de politie weet ook wel dan een plant veel meer kan geven dan 1 gram per plant)

Toegevoegd na 55 seconden:
http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/vraag/49/Met-hoeveel-gram-drugs-zal-de-politie-je-arresteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, voor een tuin heeft de politie niets nodig. Alleen een goede reden. En dat zijn die 5 planten. Het bevel is alleen nodig bij het betreden van een woning. En dat heet dat een machtiging tot binnentreden.
Ook voor schuurtjes, garages en loddsen heeft de politie geen machtiging nodig. Echter als die garage of schuur een directe verbinding heeft tot de woning middel bv een deur, dan weer wel een machtiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch echt niet toegestaan zonder bevel een tuin te betreden.
Dit valt ook onder "de woning" en heeft geen aparte status!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Idd Jack7
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin, elke raadsman/politieman kan beamen dat de tuin niet tot de woning gehoort. Ook is hier genoeg jurisprudentie over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening is inderdaad "de woning" het totale grondgebied dat ertoe behoort. Dus woning, tuin en schuur/garage. Ze mogen ook niet zomaar je voortuin uit gaan graven omdat ze denken dat er wat te vinden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er moet inderdaad een reden zijn waarom de politie je (voor) tuin af gaat graven. Echter hiervoor is geen machtiging tot binnentreden nodig. Dit zijn twee verschillende zaken.
Een schuur of garage kan wel tot de woning behoren als die eraan vaststaat EN een verbinding (deur) heeft tot de woning.
Zo niet, dan is daar ook geen machtiging voor nodig. Omdat zo'n vaakniet te zien is wordt vaak op zeker gespeelt en een machtiging uitgeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige juiste antwoord. +1
Ja de politie heeft daarvoor een binnentredings bevel of huiszoekingsbevel voor nodig. Je tuin, valt onder je erf, en hoort dus bij de woning.
Een vermoeden is niet genoeg.

Maar als de planten open en bloot in je voortuin staan, dan is het een op heterdaad, en kunnen ze meteen handelen.

In de onderste link, staat beschreven wat een erf is (je tuin)

Huiszoeking Procedure
Huiszoeking. De politie en ook andere medewerkers van justitie hebben de mogelijkheid tot huiszoeking over te gaan, indien de verdenking bestaat dat in een woning strafbare feiten worden/werden gepleegd of voorwerpen aanwezig zijn, die volgens de wetgeving in beslag genomen kunnen worden.

Huiszoekingsbevel. Men is alleen verplicht toegang tot erf of woning te verlenen, nadat een bevel tot huiszoeking is getoond door de politie (zoals vaak in Amerikaanse films te zien is).

Inhoud bevel. De inhoud van het huiszoekingsbevel kan echter een vrij algemene strekking hebben, zodat adres en huisnummer van de woning er niet in staan. Voldoende is dat het bevel de machtiging van de officier van justitie (respectievelijk de Rechter-commissaris) vermeldt en tevens het doel waartoe dit bevel is uitgevaardigd. In dit geval kan dan worden overgegaan tot inbeslagneming van bepaalde voorwerpen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De informatie van infonu is vaak niet juist. Infonu is een site waar iedereen informatie op kwijt kan. Of die nu juist is of niet. De tekst die je aanhaalt is niet correct of niet in ieder geval niet compleet.
http://www.infonu.nl/over-infonu.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je tuin of erf hoort misschien wel tot de woning, maar niet in de zin van het nodig hebben van een machtiging tot binnentreden. Of het een voor of achtertuin is maakt niets uit.
De wetgever maakt heel duidelijk onderscheid tussen een erf/tuin of een woning in de zijn van binnentreden.
En dan is er IN de woning ook nog verschil tussen binnentreden ter inbeslagname of een doorzoeking. Men gooit dit vaak op een hoop, waardoor het al niet veel duidelijker wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een huiszoekingsbevel bestaat niet eens in Nederland..
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Geenideewieikben, Daarom noemde ik ze ook allebei binnentredings bevel of huiszoekingsbevel, de meeste mensen kennen alleen die laatste uit films, en hebben van de eerste nog nooit gehoord. Ik bedoel, al bestaat het misschien niet in Nederland, zelfs Baantjer schreef er over in zijn boeken, en het word te pas en te onpas gebruikt in ook Nederlandse films.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb nu maar gewoon een mail naar de politie gestuurd. En het gevraagd, ben benieuwd.