Ben je strafbaar als je iemands geamputeerde lichaams deel opeet?

je hoort wel eens dat mensen hun lichaams deel mee naar huis nemen.stel dat je dat opeet zou dat dan strafbaar zijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kon het btw niet helpen dat ik wel even moest lachen, toen ik de vraag in combinatie met je avatar zag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik echt een goede vraag. Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden die je krijgt.
Als je googelt op het dit thema krijg je vooral moordenaar-kannibalen. Voor de moord krijg je een normale straf maar voor het kannibalisme een veelvoud. Dus zou je zeggen dat het strafbaar is. Maar als je niet moordt ... hoe zit het dan. Mag je, juridische gezien, je eigen been bereiden als kerstmaaltijd? Het blijft uiterst weerzinwekkend. De meeste mensen eten hun eigen konijn niet eens.

Het beste antwoord

nee, waarom zou je strafbaar zijn, je doet niemand kwaad.
het is te vergelijken met vrouwen die hun placenta meenemen om op te eten.
ik zie wel enkele bezwaren.
stel je been is geamputeerd, dat kan je niet dezelfde dag naar huis om het te koken, eerst moet je revalideren.
ik denk niet dat een ziekenhuis al die tijd je been in de koeling of vriezer houdt, om het je mee te geven als je naar huis gaat.
verder is het "not done" om je eigen been op te eten.
practische en ethische bezwaren staan dus in de weg.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe kom je nou weer bij zo'n vraag? Haha.

Maar volgens mij is kannibalisme strafbaar, dus ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kannibalisme is niet strafbaar; wel is moord, hulp bij zelfdoding etc strafbaar. Ook moet je denken aan de Wet op lijkbezorging in Nederland, hier zijn bepaalde voorwaarden in opgenomen, waartoe conserveren (opeten) niet hoort.
waarschijnlijk ben je op een rare manier bezig met het vernietigen van bewijs materiaal, en in dat opzicht is het wel strafbaar......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewijsmateriaal?
In wat voor zin is een chirurgisch verwijderd lichaamsdeel "bewijsmateriaal"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op geen enkele manier. een chirurgisch verwijderd lichaamsdeel is uiteraard geen bewijsmateriaal. een ledermaat wat chirurgisch verwijderd is kan je opeisen. wil je er een stoofschotel van maken of je eigen onderdeel lekker afkluiven zal dit niet strafbaar zijn.
Kannibalisme is in de regel niet strafbaar; dat geen wat er aan vooraf gaat moord / hulp bij zelfdoding etc wel. Maar dat is in deze niet aan de orde.
Ik zit zelf meer te denken in de hoek van vernieling van zaken/goederen (het geamputeerde lichaamsdeel), is namelijk afstand van gedaan en bevat geen levend weefsel meer. Het vormt geen onderdeel meer van het menselijk lichaam als zodanig.

In de regel is het in ieder geval strafbaar want je hebt jezelf iets wederrechtelijk toegeëigend (zonder instemming) wat jou niet toebehoort/komt.