Ben je strafbaar als je iemands geamputeerde lichaams deel opeet?

je hoort wel eens dat mensen hun lichaams deel mee naar huis nemen.stel dat je dat opeet zou dat dan strafbaar zijn ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

nee, waarom zou je strafbaar zijn, je doet niemand kwaad. het is te vergelijken met vrouwen die hun placenta meenemen om op te eten. ik zie wel enkele bezwaren. stel je been is geamputeerd, dat kan je niet dezelfde dag naar huis om het te koken, eerst moet je revalideren. ik denk niet dat een ziekenhuis al die tijd je been in de koeling of vriezer houdt, om het je mee te geven als je naar huis gaat. verder is het "not done" om je eigen been op te eten. practische en ethische bezwaren staan dus in de weg.

Hoe kom je nou weer bij zo'n vraag? Haha. Maar volgens mij is kannibalisme strafbaar, dus ja.

waarschijnlijk ben je op een rare manier bezig met het vernietigen van bewijs materiaal, en in dat opzicht is het wel strafbaar......

Kannibalisme is in de regel niet strafbaar; dat geen wat er aan vooraf gaat moord / hulp bij zelfdoding etc wel. Maar dat is in deze niet aan de orde. Ik zit zelf meer te denken in de hoek van vernieling van zaken/goederen (het geamputeerde lichaamsdeel), is namelijk afstand van gedaan en bevat geen levend weefsel meer. Het vormt geen onderdeel meer van het menselijk lichaam als zodanig. In de regel is het in ieder geval strafbaar want je hebt jezelf iets wederrechtelijk toegeëigend (zonder instemming) wat jou niet toebehoort/komt.

Tja, waar ligt soms de grens tussen : wetgeving, ethiek, 'eigendomsrecht' en bepaalde geloofsovertuigingen/rituelen? Las ooit dit NRC blog: http://www.nrcnext.nl/blog/2010/04/12/mag-een-geamputeerd-been-mee-naar-huis/ Staan diverse visie en argumenten in ;) Wat denkt Paul van Diest, hoogleraar pathologie UMC Utrecht? Hij mailt dat hij de vraag van patiënten wel begrijpt. Maar: „om praktische redenen kan mee naar huis nemen echt niet, omdat lichaamsdelen gefixeerd moeten worden in formaline. Dat is een zeer giftige en kankerverwekkende stof.” De strenge regels voor formaline zijn in een thuisomgeving niet na te leven, zegt hij. „Mijn ervaring is dat patiënten deze uitleg begrijpen en ook accepteren.” Wat zegt de wet? Een geamputeerd lichaamsdeel is officieel ‘specifiek ziekenhuisafval’ en gaat met oud bloed, verbanden en organen naar speciale verwerkings-bedrijven. Verder doet me je vraag wel denken aan een Roald Dahl verhaal! ;) En tot op heden heb ik nog geen aantrekkelijke culinaire recepten gevonden die het opeten van geamputeerde lichaamsdelen zouden bevorderen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100