Wat betekent normadressaad?

Ik hoorde advocaat bram moszkowicz zeggen: "het OM (openbaar ministeri) is normadressaad" wat betekent het woord normadressaad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De advocaat zegt het bij 1.27 min.
Zie deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=RlVFiuJqBuE&feature=youtube_gdata_player

Het beste antwoord

Dat is degene voor wie de verplichting geldt.
Er is een verplichting, zoals een booteigenaar die zijn boot moet registreren.
Voor wie geldt de verplichting? Voor de boot eigenaar.
De boot eigenaar is norm adressaat.
De verplichting is aan hem gericht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uitleg van het woord:
De overheid stelt de norm waar aan anderen zich moeten houden.
Die is 'geadresseerd' aan een bepaalde groep mensen, voor wie de regel relevant is.
Vandaar het woord norm-adressaat. (zo schrijf je het.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, waarvoor PLUS.
Alleen, je schrijft het aan elkaar: normadressaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn studieboek moet er een streepje tussen. Zullen we beide opties goed rekenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=RlVFiuJqBuE&feature=youtube_gdata_player Volgensmij bedoeld hij hier wat anders. Hij zegt namelijk: "ik wil nog even benadrukken dat het OM normadressaad is." B.v.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het fragment bekeken en denk dat je het zo moet interpreteren:
Het volgende wordt gezegd:
- 'Wij benadeelde partijen zijn niet blij met het optreden van het openbaar ministerie. Mag ik dat zeggen?
Dat mag hij niet
- 'Wij worden door het OM als benadeelde partijen volkomen in de kou gezet.'
Ook dat mag hij van de rechters niet zeggen.
- 'Mag ik er even op wijzen dat het OM norm(-)adressaat is?' De rechters laten de bedeelde partijen dus niet oordelen over de handelingen van het OM.
Volgens de wet heeft het OM echter enkele verplichtingen met betrekking tot de benadeelde partijen. De advocaat probeert er dus op te wijzen dat het OM zich aan de wet te houden heeft, en dat hij die mag verdedigen. Er geld een norm, over hoe om te gaan met benadeelde partijen, die ook voor het OM geldt. Het OM is hier dus normadressaat.
De rechters vinden echter dat het betoog over de vordering tot schadevergoeding moet gaan en niet over het OM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, hartelijk dank voor je antwoord.
Nu vat ik het!! Groet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is duidelijk! Bedankt!!

Andere antwoorden (4)

Het betekent: diegene voor wie de regel geldt.

Voorbeeld:
Het is een ieder (iedereen) verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt
of kan worden veroorzaakt
of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Normadressaat: tot EEN IEDER; het hoeft dus niet om verkeersdeelnemers te gaan!

Als er staat:
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat..........

..dan is normadressat tot een ieder die aan het verkeer deelneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=RlVFiuJqBuE&feature=youtube_gdata_player Hij zegt het bij 1.27 min.
Norm adressaad betekent feitelijk de dader. Maar dan omgeven door een hoop juridisch gewauwel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adressaat betekent: aan wie het geadresseerd (gericht) is. Een (wettelijke) norm hoeft overigens lang niet altijd met misdaad of zo te maken te hebben. Bijvoorbeeld bij de verplichting om de jaarrekening van een NV ter inzage te leggen (openbaar te maken) heb je ook een normadressaat. Dat is degene die de verplichting heeft, het bestuur van de NV
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"+"
Norm Adressaat is degene die een verplichting niet nakomt om te verzoeken uitgenodigd te worden tot het doen van aangifte.