Mag een school wettelijk een boete vragen voor schoolboeken?

Vandaag moest ik boeken inleveren. Twee vrienden van mij met waterschade hoefde niks te betalen. Ik had 2 kleine kapotte hoekjes die eigenlijk iedereen wel heeft. Hiervoor kreeg ik een boete van 5 euro. Nu vraag ik mij af of een school dat eigenlijk wel mag doen omdat het hier eigenlijk hartstikke oneerlijk is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uiteraard mag een school een schadevergoeding vragen als je diens eigendom beschadigt. Wettelijk is dit toegestaan en ze doen dat dan ook. Je was hiervan op de hoogte, want het zal gezegd zijn bij de uitreiking van de boeken. Het is iets anders als je de boeken met de beschadigingen zo gekregen had, maar zelfs dan draai je voor de schade op die een ander heeft toegericht, indien je de boeken met beschadigingen gewoon geaccepteerd had zonder er melding van te maken. ik weet niet in hoeverre jouw school de kapotte hoekjes vervangt cq repareert, maar het kan zo zijn dat jouw boek volgend jaar in handen van de volgende leerling komt en die dus bij controle voor dezelfde schade op moet draaien als deze het niet meldt bij de ontvangst v.d. boeken. Wijze les dus voor volgend jaar....controleer de boeken bij ontvangst en meldt de evtl. gevonden schades en het liefst ook schriftelijk. Vraag dan ook een handtekening onder het schrijven, van degene bij wie je het meldt, dan ben je altijd gedekt. Zorg dan wel dat je zelf geen schades toebrengt die niet op het briefje gemeld staan. Maar meestal hebben ze ook een formulier daarvoor op school dat ze bewaren voor wanneer je de boeken moet inleveren.

Ja dit mogen zij als dit is vastgelegd in de bruikleen overeenkomst. Zo niet kun je dit aanvechten bij de rechter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100