Mag een school wettelijk een boete vragen voor schoolboeken?

Vandaag moest ik boeken inleveren. Twee vrienden van mij met waterschade hoefde niks te betalen. Ik had 2 kleine kapotte hoekjes die eigenlijk iedereen wel heeft. Hiervoor kreeg ik een boete van 5 euro. Nu vraag ik mij af of een school dat eigenlijk wel mag doen omdat het hier eigenlijk hartstikke oneerlijk is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
tinus1969
8 jaar geleden
Het is geen boete, het is een schadevergoeding omdat jouw boeken beschadigd zijn.
Niet zeuren, gewoon betalen en volgende jaar voorzichtigerz ijn.
Thecis
8 jaar geleden
@Tinus1969
En waterschade is geen beschadiging?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik zou zeggen dat een school binnen redelijke grenzen wel om een vergoeding mag vragen. Zouden ze bv. om een vergoeding van 100 euro vragen dan zou je dat kunnen aanvechten omdat iedereen op z'n klompen kan aanvoelen dat de nieuwwaarde van het boek dat nog bij lange na niet haalt. 5 euro is op zich geen onredelijke schadevergoeding, dus wat dat betreft dat je niet zoveel kunt doen. Als het zo is gegaan als je beschrijft, dan klinkt het wel alsof de school mensen ongelijk behandelt. Misschien dat je op basis daarvan iets zou kunnen, maar ook dat is de nog maar vraag. Stel bv. dat die leerlingen een (gecontroleerd) verhaal hebben dat verklaart waarom ze waterschade hadden (bv. een ongeluk met een auto die onvoorzichtig reed en toen in een reflex met de fiets de sloot ingereden), dan zou de school kunnen besluiten hen de boete die ze anders gekregen hadden, kwijt te schelden, zonder dat dat "oneerlijk" hoeft te zijn.
bamibal
8 jaar geleden
Vast wel, maar dat die anderen mazzel hadden, wil nog niet zeggen dat niemand hoeft te betalen.
tinus1969
8 jaar geleden
@Thecis, @Bamibal heeft groot gelijk.
Thecis
8 jaar geleden
@tinus1969, Bamibal heeft een punt.
Maar niet zo zeuren als iemand commentaar heeft op een post van je. Is gewoon pech, dus gewoon accepteren.
Erna55
8 jaar geleden
Het is ook gewoon mogelijk dat de " waterschadeboeken" al waterschade hadden bij ontvangst.
Dan hoeft er natuurlijk geen boete over betaald te worden.
Wanneer je een boek ontvangt met een " onberispelijk" uiterlijk, en deze inlevert met schade, dan zul je wel de rekening krijgen.
fisbel
8 jaar geleden
Gevalletje van pech:
Waterschade is aan de binnenkant van het boek.
Hoekjes kapot: zo te zien. Heb jarenlang op een school gewerkt. Boetes werden geheel willekeurig bepaald, afhankelijk van hoe streng of minder streng de beoordelaar was. Praktisch was het om in de hoek van het lokaal een 'plaktafel' te hebben. Even een cellotape om het hoekje: 5 euro verdiend en iedereen tevreden met de oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die mensen die de boeken beoordelen doen dat ook maar als vakantiewerk en de ene is strenger dan de ander helaas. Natuurlijk hadden die anderen ook moeten betalen (ook als een auto ze de sloot in heeft gereden want dan had die automobilist de schade moeten betalen) maar ze hebben gewoon geluk gehad.

Het beste antwoord

Uiteraard mag een school een schadevergoeding vragen als je diens eigendom beschadigt. Wettelijk is dit toegestaan en ze doen dat dan ook. Je was hiervan op de hoogte, want het zal gezegd zijn bij de uitreiking van de boeken.
Het is iets anders als je de boeken met de beschadigingen zo gekregen had, maar zelfs dan draai je voor de schade op die een ander heeft toegericht, indien je de boeken met beschadigingen gewoon geaccepteerd had zonder er melding van te maken.

ik weet niet in hoeverre jouw school de kapotte hoekjes vervangt cq repareert, maar het kan zo zijn dat jouw boek volgend jaar in handen van de volgende leerling komt en die dus bij controle voor dezelfde schade op moet draaien als deze het niet meldt bij de ontvangst v.d. boeken.

Wijze les dus voor volgend jaar....controleer de boeken bij ontvangst en meldt de evtl. gevonden schades en het liefst ook schriftelijk. Vraag dan ook een handtekening onder het schrijven, van degene bij wie je het meldt, dan ben je altijd gedekt. Zorg dan wel dat je zelf geen schades toebrengt die niet op het briefje gemeld staan. Maar meestal hebben ze ook een formulier daarvoor op school dat ze bewaren voor wanneer je de boeken moet inleveren.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dit mogen zij als dit is vastgelegd in de bruikleen overeenkomst. Zo niet kun je dit aanvechten bij de rechter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
U heeft vast wel eens gehoord van een kanon afvuren op een vlieg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en de rechtbank heeft ook eens iets om te lchen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
iets om te lachen