Kan een school beslissen hoe je haar geknipt is?

Ik wil mijn haar aan de zijkanten en de achterkant tamelijk kort doen (ongeveer 3 mm) en de bovenkant lang (3cm en langer dus).

In ons schoolreglement staat dit:

"Het volgende wordt bijvoorbeeld niet toegelaten:

Opzichtige kapsels (o.a. dreadlocks, hanenkammen, ingeschoren tekeningen en lijntjes,…) en tatoeages -onnatuurlijke haarkleuring - opzichtige piercings en “stretch”-oorringen - piercings in het gezicht of in de mond (enkel 1 ringetje in de oorlel en 1 puntje in de neusvleugel zijn toegelaten) Uitzondering : uit veiligheidsoverwegingen worden in de praktijk en de lessen L.O. GEEN piercings, loshangende haren, uurwerken, armbanden en halskettinkjes toegelaten ..."

Mag een school dit eigenlijk? Het deel van veiligheid begrijp ik natuurlijk. Maar ik zit in Multimedia en moet zelf niet omgaan met gevaarlijke toestellen.

En als ze dan al mogen beslissen hoe je eruit ziet op school, wat zijn de mogelijke sancties dan?

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik ben inderdaad vergeten te vertellen dat ik in België woon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hemel! op wat voor een school zit je? ik zou zeggen: hanenkam in 10 kleuren, revolutie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar moet het dan helemaal af. Maar ik kan dat moeilijk geloven dat ze dat zomaar mogen beslissen dat je dat moet doen.
rose
12 jaar geleden
Als het nu 1961 is, tja, dan is dat toch normaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag dit in Nederland niet. zit je in vlaanderen?
daar zijn wat andere regels dan in nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat op elke school in België?
Ik heb bij een jongen in de klas gezeten met een hele grote hanenkam in 5 kleuren geverfd ook nog!
En nog wel meer van dat soort dingen die bij jou op school dus schijnbaar niet mogen.
Ik heb dit in Nederland nog nooit gehoord/meegemaakt al heb ik zelf wel eens kritiek gehad als ik er nogal opvallend uit zag,haha^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van wat er in de regels staat, wordt er ook echt op gecontroleerd/gehandhaafd?

Het beste antwoord

In België is dit mogelijk.

In België hanteren ze andere regels voor scholen dan wij hier in Nederland, in België is op een groot aantal scholen ook nog het uniform verplicht.

En ja ze mogen in België veel verder gaan met het stellen aan kleer- en haardracht dan wij hier in Nederland kunnen, dit doen ze ondermeer om rust op school te bewaren en geen opzichtige taferelen te krijgen waardoor pestgedrag zou kunnen ontstaan.

Ik weet dat er scholen in België zijn die personen schorsen die zich niet aan de kledingregels houden en na meerderemalen die sanctie te hebben opgelegd gaan ze over tot verwijdering van de school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een school mag inderdaad richtlijnen geven die ze graag zouden zien, maar niet verplichten daarvan. (tenzij dit aanstaat gevend zou zijn of gevaarlijk)

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanstootgevend is wel een groot woord die ik gebruik. daar zullen ook de meningen over verschillen.

Maar het zijn wel erg veer "richtlijnen" niet egt meer van nu zeg maar .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag een school pertinent niet! Dit valt namelijk onder de vrijheid van meningsuiting. Een rechter zal deze schoolrichtlijn dan ook direct van tafwel vegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zolang de veiligheid niet in gevaar komt. Bentrouwens benieuwd welke school dit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam in 1985 op de middelbare school en daar was iedereen toen al verteld zelf je verantwoording te nemen wat betreft voorkomen van pestgedrag, dat hield in zo veel mogelijk proberen met de rest mee te gaan en te zorgen dat je geen blikvanger wordt en slachtoffer van pestgedrag.

Ik vond het toen vreemd, inderdaad om die reden dat iedereen vrijheid van meningsuiting heeft, of je nu op school zit of werkt in de maatschappij.

Echter wat iedereen vergeet is dat een school een voorbereiding is op je toekomst op de werkvloer. Ook op de werkvloer kan een baas eisen stellen aan je uiterlijk als je veel met klandizie te maken hebt onder het motto dat je er representatief uitziet......Je moet er toch ook niet aan denken dat je later ooit te maken krijgt met een advocaat die jou moet verdedigen in de rechtbank die zich laat zien in een legerpak met hanekam in 10 verschillende kleuren en 100 piercings in gezicht en armen en hoofd onder de tattoo's heeft zitten.

Het is gewoon puur wennen dat soms je mening niet gewaardeerd wordt, zoals het voorbeeld hierboven als bijvoorbeeld als punker in een ziekenhuis of een vrouw van 250 kilo die onder de tattoo's zit en zich nooit wast of scheert en een uur in de wind stinkt en zij moet jou masseren?

In je vrije tijd heb je alle vrijheid maar op school of op de werkvloer heb je je aan te passen en als de school nu vast begint je hier op voor te bereiden (een stukje opvoeding....of dit nu in Belgie is of in Nederland) is dat helemaal niet slecht, integendeel.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is voor je eigen bestwil....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnen zijn onterecht Compensatie +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist dus het pesten is niet fout, iedereen die zich niet "aanpast" heeft het zelf gedaan.
capthavoc
12 jaar geleden
plusjes van mij. de mens en vooral kinderen zijn keihard tegen alles wat afwijkt.
dat je anders wilt zijn is prima maar je kan je beter op een andere manier manifesteren dan door kleding of vreemde haardracht
het is gewoon een fase
zie je ooit ergens nog een 45 jarige punker rond lopen ?
nee dus, op enkele uitzonderingen na kom je er van verloop van tijd toch achter dat het eigenlijk gewoon onzin was en doe je weer gewoon
en die uitzonderingen vind jezelf ook al vreemd
en rijk en succesvol zijn deze mensen meestal ook niet tenzij ze hele rijke ouders hadden en nooit een cent tekort hadden
wat dacht je van nina hagen ?
en ozzie osbourne ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik (kans) op gepest te worden heb als ik er anders wil uitzien mag ik er niet anders uitzien? Wat een eentonige wereld zou dit nu zijn... Natuurlijk als je er anders wilt uitzien moet je niet gaan huilen omdat mensen raar kijken. Dat begrijp ik. Ik heb al een paar keer een oudere man/vrouw gezien die nog altijd punkers/hippie/skater zijn. Zelf mijn moeder heeft nog altijd trekken van haar jeugdtijd al hippie. Dus het is niet zomaar "een fase" volgens mij. En om nu te reageren op het antwoord, ja je hebt ergens gelijk met het voorbereiden op het werkleven. En natuurlijk moet je je aanpassen aan de job die je wilt. Maar als ik een goede job wil knip ik mijn haar toch gewoon af en haal mijn piercings er uit (die heb ik niet en zal ik waarschijnlijk ook nooit hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de plussers. @MrTomaat en Jasperos, het gaat hier niet om pesten maar je leren aan te passen op een school die je voorbereid op je toekomst op de werkvloer.....
In Nederland heb je vrijheid van onderwijs. Ondanks de mensen die hier zeggen dat het in Nederland niet mogelijk is, ook in Nederland mag een schoolreglement zulke bepalingen bevatten.
Als je dat niet wilt, dan stuur je je kinderen naar een andere school.
Vrijheid van onderwijs is in Nederland een grondrecht dat in dit geval voor gaat op het recht om je haar te dragen zoals je zelf wilt. Vaak is het in strijd met de grondbeginselen van de school om je haar op dergelijke manieren te knippen, daarom mag een school zoiets verplichten.
Ik ken scholen in Nederland waar ze in elk geval zulke bepalingen hebben, vaak zijn ze orthodox-christelijk.

In België mag het volgens mij ook, denk dat een rechter en het EHRM je uiteindelijk geen gelijk zullen geven. Je ouders hebben voor deze school gekozen, en deze school hanteert gewoon een streng beleid.
Probeer de reden achter dit beleid te ontdekken, misschien dat je dan meer kunt leven met deze regel. Anders zit er weinig anders op dan naar een andere school te gaan, óf de discussie aangaan met de schoolleiding en een compromis zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk mag een school niet verplicht opleggen hoe jij er uit ziet of wilt zien.
Zij tasten daarmee de fundamentele vrijheid van het individu aan.
Ik ga uit van de Nederlandse situatie,maar er is ook nog zo iets als het verdrag voor de rechten van de mens en niet te vergeten de Europese richtlijnen betreffende de vrijheid van meningsuiting,waar dit onder zou kunnen vallen.
Niemand mag (ook in België niet!) in zijn vrijheid worden aangetast of belemmerd.
Misschien een goed idee om van school te veranderen?
Ik zou zelf niet op zo'n instituut waar zulke idioterie gehanteerd wordt willen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een school mag een soort huishoudelijk reglement opstellen. het punt is dat er moet aangetoond worden dat er een akkoord is. als jij minderjarig bent, betekent dit dat je ouders het reglement "voor akkoord" moeten hebben ondertekend.
of er moet ergens een clausule staan (bv op je inschrijvingsformulier) dat inschrijven inhoudt dat men zich akkoord verklaard met de richtlijnen. als dat dan ondertekend werd, dan is dat ook rechtsgeldig.
een niet ondertekend huishoudelijk reglement of ander document dat naar een reglement verwijst, maakt dat de school niet aantonen dat er een akkoord is. In dat geval mag een school dit reglement niet afdwingen. Het is zo wat als mensen die schrijven "wij zijn niet verantwoordelijke voor ongevallen op ons terrein". Ondanks dit geschrift, kunnen zij nog wel degelijk verantwoordelijk zijn, bv. als er iemand valt omdat zij het terrein niet ijsvrij gemaakt hebben enz.
Een ander punt is dat altijd het hoogste wettelijke kader van tel is. Dus gelijk welk reglement mag niet in strijd zijn met de wetgeving. Je mag bv. niet iemand een arbeidscontract geven waarop staat dat hij minder krijgt dan het wettelijk minimumloon en geen vakantie mag nemen. hier is de arbeidswet prioritair, dus een dergelijk contract is nietig.
De vraag is of er hier een wet overtreden werd. Indien ja, is de aanduiding in het reglement nietig en hoef je het niet te volgen. Ook niet als het ondertekend werd.
Zeker als je het zelf hebt moeten ondertekenen, want dan is er sprake van een gezagsrelatie, en deze overeenkomsten worden door de wetgever en het gerecht vaak met enig wantrouwen bekeken. Als iemand gezag over je heeft, is het immers vrij moeilijk om te weigeren iets te tekenen. Maar dan nog kan de persoon in kwestie je niets opleggen wat niet wettelijk is.
maar maak je geen illusies. tenzij er sprake is van discriminatie, pesterijen etc... zal een rechter niet geneigd zijn de school inhet ongelijk te stellen. Je inschrijven betekent immers dat je het schoolreglement kent en aanvaard, ook al werd het niet ondertekend. Rechtspraak is niet altijd rechtlijnig met andere woorden, zeker als het om instituties gaat zoals "een school".
12 jaar geleden
myn vriendin zit ook in belgie op school en zy heeft ook gwn geverfd haar en blonde plukjes geverft, dusjaa ik denk dat school dat het liefste zou willen, maar nee ik denk niet dat ze het je kunnen verplichten.