Ik heb ergens gehoord dat rechtbanken 24/7 open zijn, omdat bijvoorbeeld in de nacht een kind uit huis geplaatst moet worden, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee dat is niet zo, want dan moeten al die rechters, griffiers etc. hele nachten of zondagen gaan zitten klaverjassen.

Bij dit soort dringende en spoedeisende zaken, komt de rechter er in eerste instantie ook helemaal niet aan te pas. Zoiets zal besloten worden, door een officier van justitie (of hulpofficier) of door een burgemeester op advies van b.v. jeugdzorg. Om zulke ingrijpende maatregelen te nemen, zal er echt heel wat aan de hand moeten zijn, als dat niet een paar uur kan wachten.

De bevoegde instanties zullen dus zeer zorgvuldig te werk gaan, omdat achteraf (al na één dag) de rechter wel ingeschakeld kan worden, en men geen zin heeft om teruggefloten te worden door de rechter.

Wèl is het zo, dat een complete rechtbank in een uurtje paraat kan zijn bij zeer belangrijk zaken. Dat is gebeurd toen er een uitspraak werd gevraagd van de rechter, over DSB in 2009. Dat was zo belangrijk i.v.m. een mogelijk bankrun. Die zaak werd op zondag ingebracht, en als ik mij goed herinner hebben rechters daar de hele nacht (van zondag op maandag) op zitten studeren.

"Bij verzoekschrift, bij de rechtbank ingekomen op zondag 11 oktober 19.00 uur heeft DNB de toepassing van de noodregeling op DSB verzocht."
citaat van deze site, waar de hele uitspraak is te lezen.
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BJ9939&u_ljn=BJ9939
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een burgemeester kan een kind niet (voor de langere termijn) uit huis plaatsen. Dat kan alleen in zeer spoedeisende en zeer dringende gevallen. Stel dat zo'n kind gevaar loopt, door een dolgedraaide dronken vader of zo....(ik bedenk ook maar wat) of het blijkt dat een baby al dagen lang in dezelfde luier ligt, en geen eten krijgt, dan kan (desnoods) midden in de nacht, een officier van justitie of burgemeester, of misschien wel een politieagent besluiten dat kind daar weg te halen. Maar bij al dit soort beslissingen hebben ouders ook rechten. Dus stel dat zij vinden dat het onterecht is geweest, dan kunnen zij naar de rechter om hun kind direct terug te halen. Bij bovengenoemde gevallen hebben ze misschien weinig kans, maar ze kunnen naar de rechter. Zo'n beslissing wordt dan door de rechter getoetst. Vergelijk het maar met fouilleren. Als jij 's avonds wordt gefouilleerd, en je bent het daar echt niet mee eens, dan staat er niet direct een rechter klaar, die zegt of het wel of niet mag. Je kunt pas daarna een uitspraak van de rechter vragen. De rechtbank hoeft daar dus ook niet 's avonds voor open te blijven.