Wat gebeurd er als een Nederlandse politieagent een verdachte neeschiet op Duits of Belgische grondgebied?

Als er een achtervolging plaatst vind en de verdachte vlucht de grens over naar bijvoorbeeld Duitsland of Belgie. Agenten rijden bijvoorbeeld iemand klem en het komt tot een schietpartij. Wat gebeurd er dan? Mogen ze als Nederlandse agent hun wapens gebruiken? Ik weet dat wanneer ze een verdachte achtervolgen en de verdachte de grens naderd, dat ze maar een stukje mogen achtervolgen. Maar wat nou als er wordt geschoten en ze raken iemand dodelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wordt zowel in het buitenland als in Nederland onderzocht of de agent juist heeft gehandeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij mogen nederlandse agenten niet over de grens komen maar moeten ze het over schakelen naar de duitse/belgische collegas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een achtervolging nemen ze contact op met het betreffende land.deze neemt vervolgens de achtervolging over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat als de politie te laat is, wat heel vaak voorkomt of helemaal niet komt. Vaak zie je op televisie dat wanneer ze een drugrunner achtervolgen, niemand de achtervolging overneemt. Ik weet dat ze een macht hebben, en ja ze mogen wel een stuk achtervolgen maar niet ver, want dan staken ze op gegeven moment de achtervolging. zie: http://www.youtube.com/watch?v=kkuIvRfEVz4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de politie te laat is met overnemen dan is er een crimineel op vrije voeten en wordt er gewoon later nog naar gezocht. Dit is geen excuus om alsnog te achtervolgen en een schietpartij te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wat als verdachten toch schieten en de agenten geen ander keus hebben om hun zelf te verdedigen? Ze zijn in een ander land, waar ze is principe geen politie agent zijn en er toch doden vallen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze mogen niet in dat andere land zijn, dus ik denk dat als dat gebeurd ze waarschijnlijk (tijdelijk) uit hun functie wordt gezet of een andere straf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze achtervolgen wel degelijk over de grens, zie http://rechtennieuws.nl/11343/nieuwe-politiesamenwerking-nederland-en-duitsland.html Een klein citaat: "De politiekorpsen van Nederland en Duitsland hebben vanaf 1 september 2006 in spoedeisende gevallen geen last meer van de onderlinge grenzen of procedurele belemmeringen bij grensoverschrijdend optreden. Als het nodig is kan de politie haar werk ook over de grens doen, voorzien van alle normale bevoegdheden en bewapening. Ook het gebruik van pepperspray, traangas of vuurwapens over de grens wordt mogelijk, uiteraard alleen als dat absoluut noodzakelijk is. Bij het achtervolgen van zware verdachten zijn de grenzen geen barrière meer: tot 150 kilometer over de grens kan de politie blijven volgen. Dit geldt ook voor het observeren van zware verdachten."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dit wist ik niet! Bedankt voor je toevoeging.

Het beste antwoord

De regels van de gaststaat gelden kennelijk in zo'n geval, een citaat van de bron die ik hiervoor aanhaal dat daarover gaat is:

"In alle gevallen van grensoverschrijdend politie-optreden gelden het recht en de wettelijke procedures van de “gaststaat”"

Dus, als een Nederlandse agent Duitsland schiet wordt het daar onderzocht zoals het daar normaal gesproken gebruikelijk is en als een Duitse agent in Nederland schiet gebeurt het hier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zodra de verdachte de grens over vlucht is het aan de politie in het andere land om deze op te vangen. Vaak wordt er niet eens over de grens gereden door de Nederlandse politie naar worden de verdachten opgewacht aan de andere kant door de politie van dat land waar de verdachten zich bevinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn in de grensgebieden, tenminste hier tussen Nederland en Duitsland wel degelijk goede afspraken over dit onderwerp. Daaruit blijkt onder meer dat Duitse politieagenten in Nederland actief mogen zijn en vice versa. Bij een achtervolgingssituatie zal men, indien de omstandigheden het toestaan wel de politie van het 'gastland' inlichten, maar gaat men wel degelijk zelf ook door.