Waar kan ik uitvinden wat de belemmeringenwet privaatrecht voor een bepaald grondstuk precies inhoudt?

Wij willen een huis kopen waarvan de kadastrale gegevens aangeven dat de KPN een zakelijk recht op het grondstuk heeft als bedoeld in de belemmeringenwet privaatrecht. Ik heb inmiddels uitgevonden dat dit zou betekenen dat we ‘werken’ van de KPN op dit grondstuk op grond van de gedoogplicht zouden moeten tolereren (bijv. het leggen van kabels). Is er een manier om uit te vinden welke werkzaamheden hier onder vallen, of of er nu al iets ligt? Ik verwacht bij de KNP een kastje-naar-de-muur-verhaal en/of geen openheid van zaken betreffende een specifiek perceel. Zijn er andere methoden om dit uit te vinden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (1)

Het betekent dat je moet toestaan dat de KPN werken van algemeen belang op jullie terrein aanbrengt, behoudt en onderhoudt. In 98% van de bevallen gaat het daarbij om een kabel. En die zal er vast al liggen. En er zal vast geen plan zijn op exact op jullie grond een heleboel extra te gaan doen.

Het is voor de KPN immers erg vervelend als een nieuwe eigenaar plots zegt dat hij / zij de kabel niet meer tolereert of slechts voor 10.000 euro per week. Dan hebben ze wel een probleem natuurlijk. Zeker als de buren ook op die toer gaan. Vandaar dus zo'n Wet.

Wat je het beste kunt doen is contact opnemen met de KPN en vragen wat er waar op het perceel aanwezig is en of het in de rede ligt dat er daarin wijzigingen zullen optreden.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar het wordt niet concreter dan dat ik al wist. Ik heb inmiddels wel wat anders uitgevonden: via het kadaster kan je een (betaald) verzoek doen om uit te vinden welke kabels en leidingen er op een perceel liggen: https://www.kadaster.nl/web/Particulier/Graafwerkzaamheden.htm Overigens heb ik ook via het algemene nummer van de gemeente ook het nummer van een concrete contactpersoon in de gemeente gekregen die me met deze vraag verder zou kunnen helpen; zijn we nooit meer aan toegekomen deze te bellen, omdat de vraag voor ons inmiddels niet meer actueel was. Geen idee dus hoe concreet de informatie is die ik daar zou hebben gekregen.