Hoe heet de persoon die de zaken afroept in de vrederechtbank?

Wat is de functie precies van de persoon die (meestal links) de lijst doorloopt met alle zaken en hun nummer? Hierbij vermeld hij/zij telkens of ze aangemeld/ aanwezig zijn. Verder bemoeid deze zich niet met de rest van de zaken.
(hier heb ik het inderdaad over de Belgische wetgeving)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Deze persoon heeft geen speciale naam. Het is een medewerker van de griffie.

Elk vredegerecht heeft een eigen griffie, samengesteld uit één of meer griffiers en griffiepersoneel, die onder de leiding staan van de arrondissementele hoofdgriffier van de vredegerechten. De hoofdgriffier wordt bijgestaan door één of meerdere griffiers-hoofden van dienst bij de vredegerechten. In elk plaatselijk vredegerecht zal de hoofdgriffier bovendien een plaatselijk leidinggevende griffier aanwijzen om hem bij te staan in de dagelijkse leiding van die griffie. In elke griffie worden de griffiers bijgestaan door administratief personeel (assistenten en medewerkers).
SimonV