Vanaf welke ernstige feiten wordt je mail en je telefoonverkeer geobserveerd door de overheid?

Ik doel met name op de nieuwe wetgeving. Hier was heel veel gedoe over vanwege de privacy schending. Ik weet niet meer hoe dit exact werd genoemd, iets van aftapwet of iets dergelijks...

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SnakeEye, Deze wet , met de populaire naam sleepwet regelt het aftappen op grond van ernstige vermoedens, niet op grond van feiten.

Antwoorden (1)

https://www.bright.nl/nieuws/artikel/3923266/dit-staat-er-de-aftapwet
De aftapwet (sleepwet) heet officieel De Wet op de inlichtingen en veiligheidsdiensten 2017 (wiv)
Deze wet regelt het online speuren naar eventuele gevaren voor de democratie.
De AIVD mag de internetkabel op specifieke plekken aftappen.
Door deze wet heeft de AIVD meer bevoegdheden om te hacken.
Aftappen door de geheime diensten gebeurt op grond van ernstige vermoedens.
Niet alleen ernstige vermoedens van terrorisme maar ook zoeken naar malware waarbij buitenlandse hackers bij belangrijke bedrijven of organisaties proberen in te breken.