Hoe hard mag een vrachtwagen rijden zonder oplegger?

De eerste vraag moet misschien eerst zijn wat een vrachtwagen is. Normaal gesproken zal een vrachtwagen door een snelheidsbegrenzer niet harder kunnen dan 85 90 per uur. Maar kun je de vrachtwagen ook zo ombouwen dat hij wel sneller kan maar ook wettelijk sneller mag rijden?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
tinus1969
een jaar geleden
Mijn antwoord is verwijderd, waarschijnlijk omdat het geen direct antwoord op de vraag was. Maar het kernpunt is -beladen- gewicht. Zodra het gewicht van auto met toegestane lading boven de 3500 kg uitkomt is het een vrachtwagen.

Antwoorden (3)

80 km/uur is in Nederland de maximumsnelheid. Met of zonder oplegger doet er niet toe.
Computoon
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Dus zonder oplegger is het nog steeds een vrachtwagen. Ben wel benieuwd hoe zwaar zo:'n enkel ding is. Hoe heet eigelijk zo' 'n enkel ding?
Computoon
een jaar geleden
Een trekker. Een combinatie van een trekker en een oplegger noem je ook wel een vrachtwagencombinatie.
Computoon
een jaar geleden
Maar die trekker alleen wordt ook vrachtwagen genoemd: "Heeft u rijbewijs C of C1? Dan mag u een aanhanger of oplegger tot 750 kilo aan uw vrachtwagen koppelen. Het gaat dan om de maximummassa. Is uw aanhanger of oplegger zwaarder? Dan heeft u rijbewijs CE of C1E nodig." Minimumleeftijd
tinus1969
een jaar geleden
Het doet er waarschijnlijk niet toe hoe zwaar zo’n trekker is. Het gaat om het maximum gewicht met lading en dat is meer dan 3500 kg. Dan is het juridisch een vrachtwagen met maximumsnelheid 80 km/uur.
Computoon
een jaar geleden
"Op dit moment -2022- zijn batterij elektrische trekkers ongeveer 1.000 tot 2.500 kg zwaarder dan een dieselvrachtwagen. Een 4x2 trekker weegt ongeveer 8.000 kg, dan weegt de elektrische truck tussen de 9.000 kg en 10.500kg. Maar, dat is wel met een heleboel ‘mitsen en maaren’."
Ja, o.a. de brandweer kan en mag sneller dan de reguliere vrachtwagen.
jc54
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Ook zonder sirene?
tinus1969
een jaar geleden
Min. Dit is (net als ambulances) een welomschreven uitzondering voor hulpdiensten. Staat los van opleggers.
Vroeger kon men gemakkelijk de begrenzer van een vrachtwagen uitschakelen door een zekering uit te halen, men moest dan wel rekening houden met de tachograaf + dat je ook niet meer kon zien hoe snel je reed. Nu is dit allemaal veel moeilijker door digitalisering.

Men moet nu ook een vrachtwagen om de 2 jaar laten ijken. Wat er dan soms gedaan wordt, is de vrachtwagen laten ijken met banden die aan vervanging toe zijn, Als men dan na de ijking nieuwe banden legt, kan dit 4 a 5km/u verschil maken. Op die manier rij je wettelijk sneller.
een jaar geleden
Computoon
een jaar geleden
Niet wettelijk. De wettelijke snelheid blijft 80 km/uur. Dat de snelheidsmeter iets anders gaat aangeven: daarmee kom je niet weg als je geflitst wordt. Snelheidsmeters mogen volgens Europese regels nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, wel meer. De snelheidsmeter wijkt vaak naar boven toe af met een marge van 4 tot 10%. Dat zie je ook wel als je de snelheid volgens de meter vergelijkt met die volgens het (nauwkeurigere) navigatiesysteem. Die correctie voor oude banden/nieuwe banden zit als het ware in de meter ingebouwd. Maar de wielmaten bij een bepaalde auto zijn wel voorgeschreven door de fabrikant. Als je wielen met andere afrolomtrek onder het voertuig zou zetten wordt de snelheidsmeter onbetrouwbaar.
tinus1969
een jaar geleden
Min. Interessante informatie maar geen antwoord op de vraag.