Mag iemand waar jij spullen hebt opgeslagen je de toegang ontzeggen en de spullen verkopen ?

Hij heeft bijv. ook een auto van ons gesloopt om zijn eigen auto ermee te repareren en een dure generator voor een habbekrats aan een kennis verkocht. Een advocaat kunnen we niet betalen. Het gaat om een zakelijk geschil.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Het beste antwoord

De persoon mag jou de toegang ontzegging tot zijn grondgebied. Jouw spullen verkopen mag echter niet. Dat is verduistering.

Art 321 Wetboek van Strafrecht
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als
schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Je kunt bij de politie aangifte doen van verduistering. Heb je niet direct de bijstand van een advocaat bij nodig.

Wat je verder met een zakelijk geschil bedoeld, is mij niet duidelijk. Misschien dat je dit nog wat nader kan toelichten.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De toegang tot zijn of haar eigen terrein of woning mag je geweigerd worden als er geen contract of overeenkomst over gebruik is. Als er waren verkocht worden die aantoonbaar niet van de persoon zijn is dit strafbaar (heling)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een contract is, een huurcontract bv waardoor aangetoond kan worden dat het jouw spullen zijn, mag dat zeker niet!!!! Als je de huur niet betaalt, kan er pas worden verkocht nadat je wettelijk in gebreke bent gesteld en nadat er een laatste waarschuwing is gegeven met een aankondiging van de voorgenomen verkoop.

Je moet er mee naar de politie. Het is ofwel diefstal, of je gaat ermee naar een advocaat omdat het contractbreuk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de goederen opgeslagen liggen of in bewaring zijn ondergebracht bij iemand is de andere persoon niet de eigenaar. verkoop van andermans goederen is dus strafbaar.

waren de goederen van 'de zaak' en uit welke rechtsvorm bestaat deze?

zin de goederen gezamenlijk bezit? dan nog lijkt overleg me een normaal iets al is het aantonen hiervan in dat geval wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is niet de eigenaar van deze spullen...
Art 7:86 lid 3 BW Spreekt over revindicatie binnen een periode van 3 jaar dit wil zeggen dat je binnen 3 jaar je spullen op kan eisen bij de "nieuwe eigenaren"