Als je in het gemeente huis een kopie van je geboorte akte wilt en je bent minderjarig kan je dat dan alleen doen of moet er een van je ouders mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je ouders moeten mee denk ik. Tegenwoordig moeten ze zelfs mee voor een biebpas

Het beste antwoord

Dat kun je alleen doen. Maar ook kan een van de ouders dit voor de minderjarige doen, als ze op hetzelfde adres wonen.

Zorg ervoor dat je je paspoort of ID-kaart meebrengt.

Je kunt een uittreksel van het geboorteregister alleen aanvragen in de gemeente waar je bent geboren. Je hebt dat uittreksel onder meer nodig bij een huwelijksaangifte of het aangaan van een partnerschapsregistratie.

Ben je in het buitenland geboren, dan kun je het uittreksel uit het geboorteregister aanvragen bij de burgerlijke stand in de gemeente Den Haag als je de Nederlandse nationaliteit hebt en de buitenlandse akte bij de gemeente Den Haag hebt laten registreren.

NB: verwar dit afschrift van de geboorteakte (een van de uittreksels van de burgerlijke stand) niet met een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie. Dat laatste wordt voor veel meer dingen gebruikt en dat kun je bij de gemeente aanschaffen waar je staat ingeschreven. Ook dan paspoort of ID-kaart meebrengen.
Computoon