Waarom ligt de maximum snelheid op de duitse snelweg veel hoger dan in NL?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duitsland heeft geen maximumsnelheidsregel voor personenauto's op autosnelweg. de 130km is geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid. Voor het hoe en waarom zie mijn antwoord.
https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/informatie/verkeersregels

Antwoorden (3)

Omdat Duitsland nooit een maximumsnelheid voor autosnelwegen heeft vastgesteld. Dat is minder vreemd dan het lijkt; Nederland kende tot 1974 ook geen algemene maximumsnelheid; veel landen hebben pas in de jaren 60-70 (Frankrijk en Italië ivm de oliecrisis in 1973, net als Nederland; UK iets eerder ivm verkeersveiligheid) algemene maximumsnelheden vastgesteld.
tinus1969
6 jaar geleden
Duitsland is momenteel het enige Europese land waar je op de autosnelwegen geen richtlijnen zijn voor een maximum snelheid. Er zijn wel landen in andere werelddelen waar geenmaximum snelheid geldt, zoals in Azië bv in de landen Afghanistan , Nepal en ook in Noord-Korea. Alleen is het niet mogelijk omdat de infrastructuur van de wegen daar niet voor uitnodigt.
In november 1973 tijdens de oliecrisis stelde de Duitse regering samen met andere Europese landen een snelheidslimiet in van 100 kilometer per uur op álle Duitse snelwegen, zodat er energie bespaard zou gaan worden. De ADAC, de machtige Duitse autovereniging, besloot alles te gaan doen om ervoor te zorgen dat deze maatregel werd teruggedraaid. Dat lukte, al na vier maanden werd de maximumsnelheidsregel opgeheven.

Waarom heeft Duitsland na het intrekken van de maximumsnelheidsregel in 1974 nog steeds geen richtlijnen voor de maximumsnelheid op de auto(snel)wegen ?
Het instellen van de maximumsnelheid zou namelijk grote negatieve gevolgen hebben voor de Duitse auto-industrie die een van de belangrijkste industrieën van het land vormt.
Daimler/Mercedes en Porsche in en rond Stuttgart, BMW (Bayerische Motoren Werke) in München, Volkswagen in Zwickau en Dresden, die samen een jaaromzet hebben van honderden miljarden euro’s produceren allen auto’s die zeer hoge snelheden kunnen bereiken. Een auto fabriceren die minstens 250km/uur voor een langere tijd kan rijden, als de maximumsnelheid op 130km/uur ligt verkoopt niet
Het is de macht van de Duitse auto-lobby die ervoor zorgt dat Duitsland deze uitzonderingspositie behoudt.
Het racen op de snelwegen werkt ook als marketing tot ver over de grens. In de Verenigde Staten worden reizen naar Duitsland aangeboden waarbij men een auto kan huren en in een paar dagen heel Duitsland kan verkennen door te scheuren op de Autobahn.
De politiek, met de Grünen voorop, zet zich steeds meer in voor het instellen van richtlijnen voor een beperkte snelheid, maar zolang mevrouw Merkel bondskanselier blijft in Duitsland, zullen deze er niet snel komen. Haar partij CDU en zusterpartij CSU zien niets in de plannen van een snelheidslimiet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
carmel163
6 jaar geleden
Je vergeet Audi, die kunnen ook echt héél hard!
Duitsland geeft geen maximale rijsnelheid aan op snelwegen. Duitsland is het enige Europese land zonder een maximale snelheid op de snelwegen.