Krijg je een boete als je je oude brommer na lange tijd pas uit de registratie haalt?

Stel je hebt al jaren een oude brommer in de schuur staan waar je al jaren niet op hebt gereden. Hij is dan ook al jaren niet verzekerd geweest. Dat moest natuurlijk wel. Maar stel je wilt dat probleem oplossen door hem na jaren onverzekerd alsnog te vrijwaren of de regitratie van je naam te halen krijg je dan voor de onverzekerde jaren alsnog een boete of gaat het RDW daar anders mee om?

https://radar.avrotros.nl/columns/item/haal-die-onverzekerde-brommer-van-je-naam/

erotisi
4 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@gast6995, dat klopt als je voor één jaar schorst moet je de schorsing na afloop weer opnieuw op tijd aanvragen. Vergeet je het, dan volgt er een boete. Je kunt de schorsing voor 1, 2 of drie jaar aanvragen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi, dit bericht van 31 januari 2014 van Tros/Radar is duidelijk. Ook een ongebruikte brommer, als is deze van Sint-Juttemis, die niet geschorst is, moet WA-verzekerd zijn.
Iedereen wiens kenteken van de brommer is geregistreerd bij de RDW maar niet gelinkt werd aan een WA-verzekering heeft sinds eind 2011 een waarschuwingsbrief gekregen en een boete. Bij binnen een maand niet schorsen en geen WA gelijk een torenhoge boete. Pas jaren daarna eindelijk schorsen is dus niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb laten horen dat je elk jaar dit opnieuw moet doen maar weet het niet zeker.
Er is een keer een verhaal verteld dat iemand dacht dat het door loopt tot je weer aanmeld na een jaar had hij een boete gekregen.

Antwoorden (2)

Een brommer die niet deelneemt aan het verkeer hoeft niet verzekerd te zijn. Pas als hij weer de openbare weg op gaat, moet er weer een verzekering op zitten. Bij het afsluiten van een nieuwe verzekering speelt het geen rol dat de brommer lange tijd stil heeft gestaan.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jc54,Min is niet van mij. Dit antwoord is een veel gemaakte vergissing die ruim vierhonderd euro boete kan kosten.Alleen als kenteken geschorst is, en de schorsing nog geldig is, hoeft de brommer niet WA-verzekerd te zijn.
jc54
4 jaar geleden
Weer wat geleerd. In de tijd dat ik zelf een brommer had, was deze regel nog niet. De brommer had toen ook nog geen eigen kenteken..........
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
jc54, klopt, vandaar je vergissing.
De kentekenregistratie voor brom- en snorfietsen is op 1 september 2005 begonnen. Voor deze datum waren ze voorzien van een verzekeringsplaat.
Nieuwe brom- en snorfietsen zijn vanaf die datum alleen nog verkocht met kentekenbewijs en bijbehorende kentekenplaat.
Een brommer die al sinds 1991 ergens in een schuur staat zal bij de RDW niet bekend of geregistreerd zijn. Wat niet geregistreerd is kun je niet schorsen en kun je ook niet verzekeren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
jc54, je maakt hier een heel goed punt. nl dat er in jouw brommertijd de brommer nog geen eigen kenteken had (al wel een verzekeringsplaatje).
Maar in de vraag gaat het over alsnog vrijwaren (verkopen) of uit de registratie halen (schorsen).
Ik concludeerde dus dat het ging over een brommer van ver na 1991 met kenteken.
Daar is mijn antwoord op gebaseerd. Pas later kwam via een reactie het argument: - vanaf 1991 al stilgestaan -. Dan heb jij gelijk, die staat dan legaal al 30jaar niet geregistreerd en onverzekerd onder het stof. Moet pas gekeurd, geregistreerd en WA verzekerd worden als deze weer de weg op mag/gaat.
Zolang het kenteken van de brommer staat geregistreerd bij het RDW, dus niet geschorst is, is de eigenaar verplicht de brommer te verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA). Ook als deze brommer ongebruikt in de schuur staat. Je kunt een zeer hoge boete van de RDW krijgen. Op het moment dat men de brommer niet meer wil gebruiken en bv op het tijdstip dat de WA-verzekering afloopt dient men het kenteken te schorsen. Alleen vanaf de schorsingsdatum is men niet meer verplicht een verzekering af te sluiten.
De WA-verzekering moet een verzekering zijn van een maatschappij die in het verzekeringsregister van de RDW geregistreerd kan worden. Bij een te late schorsing, dus nadat het voertuig al tijden niet als verzekerd is geregistreerd, volgt alsnog een boete.
Sinds juli 2011 worden alle geregistreerde brommers en scooters op een geldige verzekering gecontroleerd, dus niet meer steekproefsgewijs. Daaruit volgt dat een brommerbezitter wiens brommer ná 2011 al een jaar onverzekerd stof staat te happen maar waarvan het kenteken niet geschorst is, zich niet op onwetendheid kan beroepen en de boete al ontvangen heeft. Bezwaar maken heeft weinig nut, zolang je niet kunt bewijzen dat je er in de onverzekerde periode niet daadwerkelijk mee op de openbare weg heb gereden.
De RDW controleert niet of de scooter het schuurtje verlaat.
Na afloop van een schorsingsdatum stuurt de RDW een maand vooraf tweemaal een (herinnerings)brief per post of via de berichtenbox. Bij het laten verstrijken van de termijn kan men zich ook niet beroepen op onwetendheid, zoals, niks gezien, brief niet ontvangen, niet gelezen, PC kapot, berichtenbox opent niet e.d.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ongeveer 75.000 Nederlanders hebben tussen juli 2011 en december 2011 wiens brommerkenteken bij de RDW stond geregistreerd maar niet gekoppeld kon worden aan de WA-verzekering een boetebrief gekregen. Bezitters van zeer oude kentekens zijn zelfs half 2011 eerst schriftelijk op de hoogte gesteld.
Een regeling 2011 bestaat niet. Er wordt alleen vanaf 2012 niet meer steekproefsgewijs gecontroleerd, maar is volledig geautomatiseerd.
Als je na de eerste boete niet meteen verzekerd of schorst krijg je een nieuwe verhoogde boete en een nieuwe 2de boete.
Je voorbeeld van stel sinds 1992 enz enz is utopisch. Ambtelijke molens malen langzaam, maar zo langzaam ook weer niet.
erotisi
4 jaar geleden
Begrijp ik je goed dat je dan krijg je geen boete als je brommer zo oud is dat hij alleen een verzekeringsplaatje heeft en geen kentekenplaat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tot 1 september 2005 hadden alle brommers in Nederland alleen een verzekeringsplaatje. Pas vanaf die datum moesten alle brommers een kentekenplaat hebben. Iedere brommer moest gekeurd worden (geschouwd worden) om een kenteken te krijgen via de registratie bij de RDW.
Zolang men de brommer niet liet keuren kreeg deze geen kenteken en moest in het schuurtje blijven staan. Je kon er alleen nog aan knutselen.