Als de auto voor je in een bocht ( klaverbladbocht) in z'n geheel op de vluchtstrook gaat rijden, mag ik m dan inhalen?

Ik wil niet zeggen dat ik dat dan zou doen, maar techbisch gezien bevind hij zich op een andere rijbaan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Cryofiel
12 jaar geleden
Valt me inderdaad op: veel mensen rijden gedeeltelijk of zelfs geheel op de vluchtstrook. Niet alleen in een klaverbladbocht, maar ook in de bochten van gewone op- en afritten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eigen interpretaties van mijn voorgangers zijn interessant. Maar de doorslaggevende vraag is nu hoe dit bij wet is geregeld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dient ten aller tijden de veiligheid van jezelf en de overige verkeersdeelnemers te waarborgen als bestuurder.
Het inhalen kan een schrik reactie tot gevolg hebben, de realisatie van het rijden op de verkeerde baan ook. Deze reactie zal waarschijnlijk een correctie zijn van de bestuurder met alle mogelijke gevolgen voor de 'inhalende' partij van dien.
Maar ik ben geen diender & geen advocaat, dit is slechts mijn 'gezond verstand' :)

Het beste antwoord

Volgens de wegenverkeerswet mag je inhalen want de bestuurder mag alleen in noodgevallen gebruik maken van de vluchtstrook. Als hij daar dan rijdt zal hij vaart verminderen en mag (moet) je inhalen.

Helaas rijden veel mensen aan de binnenkant van de bocht, of vaak zelfs op de vluchtstrook, omdat ze denken dat ze dan korter en sneller rijden. Je moet daar dan ook ernstig rekening mee houden en bedacht zijn dat die bestuurder weer terug komt op de rijstrook. Bij een ongeval zal die bestuurder dan fout zijn en niet jij.

Slim is het niet om dan in te halen tenzij die bestuurder duidelijk vaart mindert en daardoor aangeeft dat hij gaat stoppen.

Voor de veiligheid zal je eerst zeker moeten weten dat er vertraagd en gestopt gaat worden.
Aan een ongeval heb je natuurlijk niets.

Het antwoord op je vraag is: Ja het mag maar let goed op dat het veilig gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij mag je hem gewoon inhalen. Niet jij, maar hij zit immers verkeerd. Bovendien weet je niet waarom hij op de vluchtstrook rijdt - hij kan wel een lekke band hebben of een kapotte radiator.. weet jij veel? Waarom zou je dan achter hem blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct Natha2011.