Wie is eigenaar van een forum, inclusief alle privéberichten en emailadressen?

Als de eigenaar van een forum wil stoppen, kan hij dan dat forum overdoen aan een andere eigenaar? Desnoods zonder geld. Het bezit van de site, en de openbare berichten horen er gewoon bij natuurlijk, maar ik heb een onbehaaglijk gevoel bij de privéberichten en de emailadressen. Het gaat wel om een bestand van honderden mensen. Hebben de deelnemers er zeggenschap in? De voorwaarden bij lid worden zeggen er eigenlijk niets over, behalve informatie over cookies en dat die informatie niet doorgegeven zal worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een forum.overgenomen waar een behoorlijk aantal leden zitten. "we" hebben een bericht gestuurd naar alle leden met de mededeling dat er een nieuwe.forum. Beheerder aangesteld zou.gaan.worden en.ook de reden.genoemd waarom de oude beheerder zou.stoppen.
We zijn toen een aantal leden verloren maar zeker.95 procent nam.het.voor lief.
Er kwam geen geld bij kijken. (sorry voor de overmatige punten)

Het beste antwoord

De privéberichten zijn niet in bezit van de beheerders van een site. Dat valt m.i. gewoon onder het briefgeheim, en op een forum waar ik ooit moderator was, was het zeker ook niet mogelijk voor de moderators of de beheerders om privéberichten te lezen of om te zien wie er naar wie berichten had verstuurd.

Voor de emailadressen heeft een forum als het goed is een privacy-policy, en mij lijkt dat wanneer het netjes wordt aangekondigd dat de beheerders gaan stoppen en het forum overgaat naar een ander, de deelnemers aan het forum gewoon zelf kunnen beslissen of ze hierin mee willen of niet.

De zeggenschap van de deelnemers hangt trouwens helemaal af van de organisatie op het forum. Het forum waar ik modereerde was vrij democratisch ingericht, en daar werd ook regelmatig met alle leden overlegd en soms ook gestemd over wijzigingen in bijvoorbeeld de indeling van het forum. Maar als een beheerder er plezier in schept om puur zijn eigen regels te hanteren, of als moderators hun eigen gang gaan en zomaar sancties of bans uitdelen, kun je daar helaas als deelnemer weinig aan doen. De beheerders en moderators moeten zélf willen kiezen voor een democratisch beleid en regels die voor iedereen glashelder zijn, en als ze dat niet doen, kunnen de leden weinig beginnen als er dingen gebeuren waar ze het niet mee eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor,dit kan gewoon,het zou wel netjes zijn als dit op het forum wordt aangegeven.
De keus is dan aan de leden of ze lid willen blijven of verwijderd willen worden.