Uit welk bedrag bestaat bijzonder bijstand?

Wij wij willen bijzonder bijstand aanvragen voor 2 laptops. voor 2 personen.

Maar onze vraag was hierbij dus als volgt:

Moeten wij 2 aanvragen indienen voor een bedrag?
Of kan dit samen in 1 aanvraag ?

Wat is het maximale bedrag dat wij hiervoor kunnen vragen ? Appart en samen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
bamibal
11 jaar geleden
En een gewone pc is goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dat zo bamibal, een vergelijkbare pc met monitor etc?

Antwoorden (4)

Bijzondere bijstand krijg je alleen in bijzondere omstandigheden.
Normaal gesproken valt een laptop daar niet onder.
Die heeft een mens namelijk niet nodig en valt dus
niet onder noodzakelijke voorzieningen.
>>Heel misschien wel als je hem voor school perse nodig hebt.

En dan nog gaat het niet om een bepaald bedrag,
maar puur om dat wat je echt nodig hebt.

En waarom je niet met 2 personen per gezin een laptop zou kunnen gebruiken.

Informeer dus bij je eigen gemeente, want:
De voorwaarden voor bijzondere bijstand verschillen per gemeente. De gemeente bekijkt per geval hoe hoog de bijzondere bijstand is.
DUS: vooraf informeren in welke gevallen de gemeente wel en niet bijzondere bijstand verleent.
Overigens moet je de aanvraag voor bijzondere bijstand ook van tevoren indienen.
Dus niet eerst kopen!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/bijzondere-bijstand?ns_campaign=Thema-subsidies_uitkeringen_en_toeslagen&ro_adgrp=Bijstand-Bijzondere_bijstand&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bbijzondere%20%2Bbijstand&ns_fee=0.00&gclid=CIrCn_nE87ACFVMetAodsk4swA
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we hebben nog geen laptops gekocht.
Ik ken iemand die dus 850 euro voor een pc heeft gekregen door bijzondere bijstand.
het is dus wel mogelijk.
Verder hebben wij deze nodig voor studie. we doen beide een andere studie op een andere locatie. En we zitten onder het min met inkomsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder het minimum met inkomsten wil nog niet
zeggen dat je recht hebt op bijstand.
En al helemaal niet dat je recht hebt op bijzondere bijstand. En studie? Studiefinanciering? Bijbaan? Ouders? Nogmaals: informeer bij je eigen gemeente.
Volgens de onder staande site kan je geen bijzondere bijstand aanvragen voor een computer en zeker al niet voor twee.
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/home/tid/3
op deze site kun je de berekening maken hangt namelijk af van je inkomen.
maar een pc geen kans.
ronron1212
11 jaar geleden
bijzondere bijstand is voor mensen die te weinig inkomen hebben uit werk of uitkering.
afhankelijk van waar je woont (gemeente) bestaat de bijzondere bijstand nog.
in sommige gevallen is het vervangen door een lening die moet aflossen.
het gaat er dus om of je in aanmerking komt voor deze bijstand...

antwoord op je vraag is ook afhankelijk van wie "wij" zijn ...
zijn "wij" familie ? of vrienden of ...
misschien moeten jullie eerst wat meer gegevens vertellen voor we alles goed kunnen beoordelen/beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 personen. verschillende opleidingen.
Hebben beide een laptop nodig. En hebben ook te weinig inkomsten. een kennis van mij heeft ooit zoiets gehad een x bedrag voor een computer. Dus het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben bang dat het : het was mogelijk, is..., maarrrr, misschien dat het in jouw gemeente nog wel kan . de tijden zijn echt veranderd, maar niet iedere gemeente/ overheid heeft de bijzondere bijstand al veranderd of afgeschaft. 2 personen, binnen 1 gezin ?, ben bang dat dát sowieso niet lukt. als je nog zo jong bent, zouden jullie ouders moeten betalen en als ze dat niet kunnen, aantonen dát ze dat niet kunnen, en de ouders moeten het dan aanvragen ! als het niet op die manier kan, rest een lening en met "te weinig inkomsten" kan je misschien ook niet aflossen. wat rest is misschien, elk voor zich, bij de opleiding/school informeren of er een apart potje voor bestaat ...? ook maatschappelijk werk zou je misschien kunnen inschakelen, die weten absoluut de weg binnen al deze mogelijkheden, bovendien krijgen zij betere (eerlijker) antwoorden van allerlei overheidsdiensten. echt waar...
Zoals anderen al aangeven, is de kans dat je voor een laptop bijzondere bijstand zult krijgen, zeer klein. Daar komt bij dat in veel gemeentes amper nog bijzondere bijstand bestaat: de categorale bijzondere bijstand (o.m. langdurigheidstoeslag) is in de plaats gekomen van individuele regelingen. Bijzondere bijstand wordt daarom in veel gemeentes alleen nog maar voor bijvoorbeeld noodzakelijke medische kosten die niet vergoed worden door de zorgverzekeraar, ook niet ten last van een aanvullend pakket zouden kunnen vallen (ongeacht of je dat hebt of niet) en daarnaast wél tot reguliere zorg behoren.

Maar voor een pc? In bepaalde gevallen misschien, als je een reïntegratietraject volgt, of bij schoolgaande kinderen onder de 18. Sowieso mag je inkomen niet hoger zijn dan 110% van het sociaal minimum, en mag je geen vermogen hebben. Een aantal gemeentes heeft een speciale regeling waarbij met korting een PC aangeschaft kan worden via een door hen aangewezen leverancier. Ook dan zul je aan moeten tonen dat de kosten noodzakelijk zijn, dat tweedehands geen optie is, en dat je het echt niet zelf kunt betalen. Vaak kom je er alleen voor in aanmerking als je al langere tijd van het minimum leeft. Veel gemeentes beschouwen de volkskredietbank als een voorliggende voorziening, of verschaffen zelf de bijzondere bijstand uitsluitend in de vorm van een lening. Er zijn dus wel gemeentes waar je een tegemoetkoming kúnt krijgen voor de kosten van een PC of laptop, maar dat verschilt enorm per gemeente. Je zult dus zelf na moeten vragen of kijken welke regels jouw gemeente hanteert. Gemeentes die het soms vergoeden vanuit de bijzondere bijstand, hebben vaak een standaard maximumbedrag. Een vergoeding voor twéé laptops (binnen hetzelfde gezin, neem ik aan?) lijkt me sowieso uitgesloten.

Ik zie alleen nog een ander probleem: volgens je profiel ben je 19 jaar. Tot je 21e zijn je ouders verplicht om je financieel te onderhouden. Dus kun je in jouw geval dus alléén in aanmerking komen voor bijzondere bijstand (nog los van de vraag óf jouw gemeente dat doet voor de aanschaf van een laptop) als het inkomen van je óuders niet meer dan 110% van het sociaal minimum is. OF het moet zo zijn dat je ouders overleden zijn of dat de relatie tussen jou en je ouders ernstig verstoord is, en je dat ook kunt aantonen.

Ik weet niet wat de reden is dat je in aanmerking wilt komen voor bijzondere bijstand, maar de kans dat je een vergoeding kunt krijgen, is dus erg klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we zijn met 2 personen.
ik ben 19 en 2de persoon in kwestie 21. En we verdienen onder het min.

Verder gaan we met 2'en verhuizen voor studie.
Allebei een andere studie. Waarvoor we dus wel een laptop moeten hebben. MBO / HBO studie. Maar moeten we een aanvraag indienen voor mij en 2de persoon in 1 aanvraag. of toch apart? en moeten we ook een x bedrag aangeven van geschatte kosten ? of moet je een aanvraag doen met het product en daarbij in afwachting op hun reactie waarin een bedrag staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wonen jullie samen of zijn jullie getrouwd? Hebben jullie een gezamelijke huishouding? Krijgt één van jullie studiefinanciering? In principe heeft elke student een heel laag inkomen, en normaal gesproken kom je dan niet in aanmerking voor bijzondere bijstand. Als je ouders zijn overleden of je geen contact meer met hen hebt en je een studie volgt waarbij je níet in aanmerking komt voor stufi, zou het misschien nog kunnen in bepaalde gevallen. Dus alleen echt in bijzondere situaties (die er overigens best zijn natuurlijk, daar niet van.) Voor de rest geldt immers dat elke student een computer nodig heeft, en dat elke student een laag inkomen heeft. Informeer gewoon eens bij de gemeente waar jullie wonen, dan kom je er sneller achter. Elke gemeente mag z'n eigen regels voeren hierin, dus er is geen standaard antwoord te geven. Sommige gemeentes kennen regelingen specifiek voor computers, en hebben dus een standaard bedrag, en anderen zullen inderdaad vragen om een offerte. Samen of alleen: dat hangt af van jullie woonsituatie. Als je samen woont, telt jullie gezamelijke inkomen, dus kun je ook samen een aanvraag doen. Op een aanvraagformulier kun je meerdere aanvragen doen. Als het gaat om aparte huishoudens, dan apart. Als jullie al Bijstand ontvangen hoef je vaak niet apart de vermogenstoets en je bankafschriften etc. te overleggen, maar als je nog niet bekend bent bij de sociale dienst, moet je erop rekenen dat je bereid moet zijn ze inzicht te geven in je héle financiële situatie. En voor een 19-jarige is dat dus inclusief de financiële situatie van de ouders, als die er zijn.