Wat is de straf die iemand in Nederland kan krijgen voor het rijden zonder rijbewijs omdat deze het bewijs nog nooit heeft gehaald?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Heb alleen een bedrag van 2013 voor rij-onbevoegd rijden: eur 230.-.

Een bescheiden bedrag als je het afzet tegen het grote risico wat dit met zich meebrengt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met dank aan Erotisi: bedrag is nu (2015) eur 370.- dus enigszins bijgesteld.
Computoon
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Rijden zonder rijbewijs (nooit behaald of langer dan een jaar verlopen): € 370 http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/123823-verkeersboetes-2015-overzicht-hoogte-bekeuringen.html
erotisi
8 jaar geleden
Maar als je in beroep of bezwaar gaat gaat de boete wegens verhulde belastingoplegging door de overheid via het boetestelsel wel omlaag?
Computoon
8 jaar geleden
Volgens mij kun je geen bezwaar maken tegen de hoogte van een boete. Maar wellicht zijn er verzachtende omstandigheden te bedenken voor het feit waarvoor de boete is opgelegd waardoor het bedrag omlaag gaat. Ik kan er overigens geen bedenken. Iedereen weet voor welke voertuigen een rijbewijs noodzakelijk is. Dan ben je wel ontzettend dom als je desondanks gaat rijden zonder rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En een verbaal wegens voorwaardelijke dood door schuld?
erotisi
8 jaar geleden
https://www.cjib.nl/Onderwerpen/In-beroep-tegen-een-verkeersboete/niet-eens-met-de-beslissing-van-de-officier-van-justitie.aspx http://fd.nl/ondernemen/1126740/kantonrechter-verkeersboetes-waren-jarenlang-te-hoog
erotisi
8 jaar geleden
Bezwaar maken
Ben je het niet eens met de bekeuring die je gekregen hebt dan kun je bezwaar maken. Om in te schatten of je bezwaar kans van slagen heeft verdient het de aanbeveling eerst op de website van het Openbaar Ministerie de Bezwaartest te maken. Tegen de beslissing van de officier van justitie kun je in beroep gaan bij de kantonrechter. Let er wel op dat zo'n beroepschrift pas in behandeling wordt genomen als het bedrag van de boete betaald is. Verzuim je de boete (op tijd) te betalen dan kan geen beroep ingesteld worden. http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/123823-verkeersboetes-2015-overzicht-hoogte-bekeuringen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom ik vooral de vraag heb gesteld is omdat ik het dan zo in onbalans vind met de straffen die opgelegd worden met rijden tijdens rijontzegging. Wat in mijn ogen juist minder problematisch is als je dus al ooit B hebt gehaald bijvoorbeeld. http://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/rijontzegging-ontzegging-van-de-rijbevoegdheid/ Als vader en zoon dus beiden niet mogen rijden, zou de zoon zonder rijbewijs dus beter kunnen gaan rijden, als deze het een beetje kan, ipv de vader die rijontzegging heeft omdat zijn rijbewijs is ingevorderd. Nu riskeren ze 370 euro, anders jaren ontzegging. (bij een controle, niet als er echt wat mis gaat)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O ja, net zoveel als onnodig lawaai maken of zonder geldige kaart parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats dus. Sure :-S @Gesp: niet hard te maken. Misschien in bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld als iemand zonder rijbewijs met grote snelheid door een woonerf met spelende kinderen rijdt? @Computoon: je kunt inderdaad geen bezwaar maken tegen de hoogte *op zich* (als in: "ja, ik heb het gedaan maar ik vind de boete gewoon te hoog want...") maar als je het voor laat komen tot aan de rechter dan kan die natuurlijk wél besluiten het bedrag te matige als er inderdaad verzachtende omstandigheden zijn. Die kan ik overigens wel bedenken in dit geval, maar dan zou een agent al niet bekeurd hebben. Denk aan onwelwording van de bestuurder tijdens de rit waarbij iemand vanaf de passagiersstoel de auto aan de kant stuurt, of misschien als het besturen van een voertuig waarvoor je geen rijbewijs hebt je enige manier is om aan groot gevaar te ontkomen, etc. Ik neem zomaar aan dat daar in dit geval geen sprake van was.
erotisi
8 jaar geleden
Tegen de hoogte kun je ook in beroep gaan: " Een man in Nijmegen was in 2014 bekeurd voor een snelheidsovertreding van 5 km per uur, waarvoor hij een boete kreeg van €32. De man was het niet eens met de hoogte van het bedrag en spande een zaak aan. De rechter oordeelde daarop dat in de jaren 2008, 2011 en 2012 de boetebedragen sterker zijn gestegen dan de inflatie en dat de overheid dit aantoonbaar deed om hogere inkomsten te creëren. Dat is niet toegestaan volgens de wet Mulder, de wet waarmee boetes rond de meeste verkeersovertredingen worden afgehandeld. Door de uitspraak moet de staat de man €9 terugbetalen."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor het rijden zonder geldig Nederlands rijbewijs (art. 107 WVW) kan geen ontzegging van de rijbevoegdheid worden opgelegd (HR 12 april 2011, VR 2011, 110)
http://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/rijontzegging-ontzegging-van-de-rijbevoegdheid/ Kan ik uit die zin halen dat dit dus echt het geval is en rijden zonder je rijbewijs gehaald te hebben dus echt een kwestie is van een paar honderd euro dokken en klaar? Zou het hoogst curieus vinden. Maar dat zou niet de eerste keer zijn dat ik straf en wetgeving in NL als krom zou ervaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ben ik wel met je eens Tomaat, maar aan de andere kant valt er ook wat voor te zeggen dat iemand die al een rijbewijs hééft, zo'n feit zwaarder wordt aangerekend. Immers: hoe beter je op de hoogte bent van de regels van het spel, hoe meer kennis je ook hebt van wat er zoal mis kan gaan. Hoewel dat niet helemaal klopt in dit voorbeeld, want het IS gewoon negen van de tien keer veel gevaarlijker om te rijden zónder rijbewijs dan met een ongeldig verklaard/ingevorderd rijbewijs. Als een 17-jarige die met dat two2drive experiment z'n rijbewijs heeft gehaald, betrapt wordt zonder coach in de auto, krijgt die én een - lagere - boete, wordt het rijbewijs direct ingevorderd, én moet die na z'n 18e opnieuw zowel theorie- als praktijkexamen doen. Wat dat betreft *lijk* je er gemakkelijker af te komen als je helemaal geen rijbewijs hebt, hoewel het natuurlijk wel zo i dat in beide gevallen iemand pas NA het doen van beide examens (weer) mag rijden. Ik weet niet wat fair is eigenlijk. Aan de ene kant zou het logisch zijn dat iemand dan door meer hoepels zou moeten springen om een rijbewijs te krijgen, maar aan de andere kant wil je iemand ook niet ontmoedigen een rijbewijs te gaan halen en daarmee het risico lopen dat iemand weer in de verleiding komt om dan maar zónder rijbewijs achter het stuur te stappen. En wat nu als iemand op z'n 15e ooit betrapt is op rijden zonder rijbewijs en pas tien of twintig jaar later een rijbewijs haalt? Is het dan 'minder erg' dan wanneer iemand een jaar na zo'n actie wil afrijden omdat het langer geleden is? Ik vind vooral de verhouding nogal zoek als het gaat over de hoogte van de boetes. Ik ben net zo chagrijnig als elke andere kaarthouder als er iemand zonder geldige kaart op een gehandicaptenparkeerplaats staat en ik mijn boodschappen moet uitstellen, maar wie ooit bedacht heeft dat dat beboet moet worden met een bedrag van zo'n 150 méér dan door rood rijden, is echt niet goed wijs volgens mij. Hoe irritant ook, bij oneigenlijk gebruik maken van zo'n plek is de verkeersveiligheid niet in het geding. Voor onnodig lawaai maken geldt hetzelfde, en beide overtredingen worden dus zwaarder beboet dan door rood rijden of zelfs rijden zonder rijbewijs?? Dát snap ik echt niet. @Erotisi: interessant. Zijn vervolgens ook alle andere boetes over die periode met terugwerkende kracht aangepast?
Computoon
8 jaar geleden
Ik denk dat het verschil tussen de boete voor rijden zonder het rijbewijs behaald te hebbben en de straf die volgt op het rijden met een rijontzegging met het volgende te maken heeft: Voor je een rijontzegging/invordering rijbewijs krijgt, heb je een grove overtreding begaan van een of meer verkeerswetten. Die wordt niet voor een futiliteit gegeven. Als je dan toch gaat rijden, betekent dat dat je de wet feitelijk willens en wetens aan je laars lapt, dat je de ernst niet inziet van het feit waarvoor de rijontzegging of invordering van het rijbewijs werd opgelegd. Deze vorm van onverschilligheid wordt beslist niet gewaardeerd. De ontzegging wil niet zeggen dat de bestuurder in het algemeen niet in staat zou zijn zijn voertuig te besturen. Dat zal hij beter doen dan iemand die helemaal geen rijbewijs heeft. De voorgeschiedenis is echter heel anders.
De echte straf krijg je pas als je een ongeluk krijgt en je dus niet verzekerd bent. Dan ben je aansprakelijk voor alle schade en ook persoonlijk letsel. Ziektekosten arbeidsongeschiktheid enz. Dat bedrag is vele malen hoger dan die paar honderd euro.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad geldt een afgesloten verzekering niet als men een voertuig bestuurt zonder rijbevoegdheid, maar dat wil nog niet zeggen dat de onverzekerde nu alle letsel- en of andere schade moet gaan betalen omdat hij reed zonder rijbevoegdheid.
M.i. zal de onverzekerde dan toch wel schuld ten laste moeten worden gelegd.
Stel dat de onverzekerde aan kan tonen dat hij al vele jaren zonder rijbewijs reed zonder schade te hebben veroorzaakt. Stel daarbij dat de tegenpartij met een slok teveel op, met flinke snelheid een eenrichtingsstraat in te scheuren en daarbij op de auto van de onverzekerde rijdt en daardoor levenslang invalide blijft.
Heeft hij dan geluk dat hij met zijn zatte kop toevalig op een bestuurder zonder rijbewijs knalde? M.I. niet. Natuurlijk zal de onbevoegde een boete krijgen voor rijden zonder rijbewijs, maar geen enkele rechter zal een onschuldige veroordelen enkel en alleen omdat hij geen rijbewijs had maar verder niets fouts gedaan heeft.