Mijn buurvrouw heeft een plant uit mijn tuin weggesnoeid, mag dat? De plant groeide erg de lucht in en kwam aan haar kant van de schutting omhoog.

Toegevoegd na 4 minuten:
ze heeft hem weggesnoeid toen ik niet thuis was en niet in overleg met mij

Toegevoegd na 5 minuten:
De plant was geworteld in mijn tuin.

Toegevoegd na 10 minuten:
we hebben een houten schutting en net op die plek staat er gaas van staal met rechthoekige vensters van 9 18 cm en daar groeide hij doorheen er staat een kerrieplant voor die ze samen met de vorige bewoner hebben uitgezocht die knipt ze af en toe bij, daar heb ik geen problemen mee, dat was zo, maar die kerrieplant wil ik weg doen en wilde deze plant/boom zo laten groeien, dat het mooi groen als afscheiding zou worden. Nu kan ik dat vergeten. Je doet toch niet zomaar iets snoeien tot op de grond in andermans tuin...toch..

Toegevoegd na 40 minuten:
dank voor het antwoord.
Stel dat ik die kerrieplant verwijder, mijn buurvrouw weet dat ik het geen mooie plant vindt, en ik doe er een rietenmatje tegenaan, zodat er niets meer doorheen kan groeien, daarbij laat ik nu ook klimop groeien tegen de houtenschuttingen, voor meer privacy, mijn buurvrouw ergert zich namelijk erg als ik in de tuin ben, dat laat ze ook blijken en toch zegt ze dat ze geen problemen heeft met de schutting zoals hij is. Dus ik ben bang dat zij geen medewerking zal verlenen, ik zorg nu al dat er geen klimop groeit door de schutting heen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het terugsnoeien van de kerria, zal deze nog meer nieuwe uitlopers gaan vormen in de tuin van de buren.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
onbegrijpelijk verhaal, maar het verstandigste is om geen overlast te geven aan de buren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De buurvrouw mag nooit zonder jouw toestemming bij jouw in de tuin komen, dus ook geen plant in jouw tuin wegsnoeien. Als zij hinder ondervindt van een plant die op haar grondgebied groeit, mag zij jouw daar wel op aanspreken en ben jij daar ook verantwoordelijk voor. Maar overleg met de buren is altijd beter dan je recht moeten behalen via de officiële (juridische) weg.

Het beste antwoord

in principe niet.
Wanneer de betreffende plant over de erfscheiding groeit dan moet u de buren, liefst schriftelijk, vragen de takken in te snoeien binnen een redelijke termijn.
Geven de buren hieraan geen gehoor binnen de redelijke termijn dan mag u de overhangende takken zelf verwijderen.

Bomen mogen niet geplant worden binnen 2 meter van een erfscheiding, struiken niet binnen 0.5 meter.

De indruk die ik trouwens heb is dat de kern van het probleem niet de plant maar enig gebrek aan communicatie is tussen jou en je buurvrouw.
Misschien een idee om samen een oplossing te zoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties!

Andere antwoorden (2)

Ik snap het even niet, ze mag alles wat aan haar kant van de schutting komt over overhangt wegknippen maar ze mag geen plant UIT jouw tuin verwijderen.

Toegevoegd na 37 seconden:
Wat ik dus niet snap is: kwam de plant tussen de schutting omhoog om kwam de plant van uit de grond daar omhoog?

Toegevoegd na 16 minuten:
Na je toevoeging: nee ze mag geen plant uit jouw tuin weghalen, wel snoeien wat door de schutting groeit dus als ik het goed begrijp zou je dan toch ook al een probleem hebben als jij iets door dat gaas wil laten groeien en zij wil dat niet.

Ga er even langs, zeg dat je gemerkt hebt dat ze een plant heeft weggehaald, vraag of ze weet dat dat verboden is en waarom ze dat heeft gedaan.

Zeg wat jouw doel was (begroeien) en of zij dat ook wil en of jullie samen tot een oplossing kunnen komen.

Je kunt haar hiervoor niet voor de rechter slepen ofzo en ik vind altijd dat je het beste je buren te vriend kunt houden maar je hoeft natuurlijk ook niet over je te laten lopen.

Toegevoegd na 54 minuten:
Het is niet de bedoeling dat je met aanvullende vragen komt maar ik zal er nog even antwoord op geven maar erg duidelijk ben je niet.

Kerrieplant mag jij verwijderen als die op jouw grond staat. Rietmat mag jij tegen de gezamelijke schutting zetten maar ik zou het toch in overleg doen voor ze die gaat beschadigen/verwijderen. Waarom ergert je buurvrouw zich aan het feit dat jij in je eigen tuin bent? Wat is dat voor iets raars? In dat geval zou ik haar inderdaad niet meer willen zien maar niet met begroeiingen maar met een echte niet doorzichtige schutting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Een plant uit de tuin van iemand anders wegsnoeien is een onrechtmatige daad.

Probeer dit soort ergernis te voorkomen (voor je buurvrouw en voor jou) door vriendelijk een gesprek aan te gaan over de erfafscheiding en de beplanting die er groeit.