Is een zeer bijtende gootsteenontstopper verboden in Nederland?

Er bestaat een zeer agressief gootsteenontstoppoeder, gewoon zó verkrijgbaar in Nederland. Wanneer het poeder in contact komt met water, wordt de temperatuur onmiddellijk extreem hoog, begint het water enorm te bruisen, en lost echt alles in de leidingen binnen 8 seconden op. Nadeel van dit spul is dat je huid en botten worden... uh.. vernietigd, als het in contact komt met je huid. Mijn vraag is: is zo'n middel verboden in Nederland? (De naam zal ik later nog even plaatsen.)

Toegevoegd na 1 uur:
Het blijkt inderdaad om natronloog te gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat hebben wij ook zoiets.
Eng spul.
Mijn vader had het in de gootsteen gegooid en dan kokend water erop en dan komt het omhoog.
Er staat een waarschuwing:bijtende stof,en een tekeningetje waarbij je arm ziet met een gat erin,nadat dat spul erop is gekomen.
Logisch dat je gootsteen meteen helemaal weer ontstopt is!

Het beste antwoord

Je hebt het over natronloog. Een gevaarlijk spulletje als het in contact komt met mensen, maar heel nuttig als je afvoer verstopt is. Waarom zou je dat moeten verbieden? Met een mes kun je je boterham smeren maar ook iemand vermoorden. Toch zijn messen niet verboden, en terecht.
escape
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het zo verkrijgbaar is, zal het wel toegestaan zijn. De controle op het op de markt brengen van deze middelen is streng, overtredingen worden streng bestraft. (verordening REACH)
Dat het alles in de leiding oplost, dat is fout. Het product brand een gat in de vervuiling. Hierdoor lijkt het water weer goed door te stromen. Omdat de meeste vervuiling blijft zitten zal de afvoer na een tijd gewoon weer dicht zitten. Het vaker behandelen met deze ontstopper zal de leidingen ook aantasten, dan ben je nog verder van huis.

Altijd voorzichtig zijn hiermee, dus.

Er zijn ook middelen op de markt die het wel op een veilige en milieuvriendelijke manier oplossen. Wellicht iets duurder, maar zonder de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Er is niets milieuonvriendelijks aan natronloog.
Natronloog lost geen PVC leidingen op.