Mag je geld lenen van familie als je een uitkering ontvangt?

Ik ontvang sinds januari een bijstandsuitkering. Ik heb heel soms een bedrag moeten lenen van mijn oom, om iets te kunnen kopen. Het maximale bedrag wat ik geleend heb is € 70,-, bij de bijschrijving staat ook lening en zodra ik het geld had terugbetaald zette ik erbij dat de lening is terug betaald.

Kom ik in de problemen als de gemeente dit ziet?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
8.7K
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.clientenraad-sz-hoogeveen.nl/nieuws/geld-lenen-met-een-een-bijstandsuitkering

Het beste antwoord

@Eric1993, hier moet je toch mee uitkijken.
Een uitkering, ik ga er van uit dat je het over een bijstandsuitkering hebt, is bedoeld om van te leven, dat is jouw INKOMEN. Daar moet je dus van rondkomen. Zodra er meer geld binnenkomt, hoor je dat op te geven en dan zal dat in mindering op je uitkering worden gebracht.

Laat me jou een goede raad geven, als er geld van iemand anders naar jou toe verhuist, doe het dan niet via de rekening... Zodra er iets op financieel gebied gebeurt [jij vraagt iets aan bij de Sociale Dienst, of zij hebben iets en willen jouw gegevens inzien], dan wordt er in principe om de gegevens van de laatste 3.maanden gevraagd [ dagafschriften, brieven/mails, nota's alles ] en @Eric zij mogen dat en jij mag niet weigeren!

Antwoord

Geld dat bij jou binnenkomt is een verhoging van je inkomen. Heel zwart/wit gezien: Daar kun je problemen mee krijgen... maar 9 van de 10 keer zal het goed gaan.
Mijn ervaring is: niet per rekening overmaken, ook al is het een lening, ook al is het een klein bedrag.

Neem het risico niet, het gevolg/de consequentie kan heel erg vervelend zijn. En val je eenmaal op, dan houden zij je dubbel in de gaten.

Laatste tip! Eerst sparen en daarna kopen, geloof me, dat is beter.