Mag ik eens in de tijd mijn garage gebruiken om een kleding verkoop te houden?

In de toekomst wil ik naast mijn webshop eens in de zoveel tijd een verkoop avond houden in mijn schuur. De items zijn dus ingekocht en nieuw, het gaat hier niet om tweedehands.

Mag dit? Moet ik hier een vergunning voor aanvragen? etc.. etc..

Kirsten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Doe voor de zekerheid een belletje naar de gemeente.
Voor zover ik weet mag het op eigen terrein, als je niet bedrijfsmatig bezig bent.
Antoni
9 jaar geleden
Ik verwacht niet dat dit zo maar mag: een vergunning hiervoor zal niet worden verleend als het woonhuis (en de omgeving) alleen een woonbestemming heeft. Misschien is het een idee om af en toe een verkoop(show) te houden in bijvoorbeeld een zaal in een hotel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Merci voor jullie reacties. Het is bedrijfsmatig gericht, dus is inderdaad een zaal/kroeg afhuren makkelijker voor de hand, toch vond ik het idee aan huis toch persoonlijker en natuurlijk goedkoper. Ik ga de gemeente eens vragen, nee heb je, ja kan je krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reken er maar niet op. Behalve het bestemmingsplan dat het waarschijnlijk niet toestaat kom je ook op punten als (brand)veiligheid, parkeergelegenheid, zakelijk afval, inrichting/constructie van het pand etc.. En last but not least, het is oneerlijke concurrentie. Kledingzaken bij je in de buurt betalen veel huur, personeelskosten, vergunningen etc. om een winkel te mogen drijven en dan zou jij vanuit je garage gaan verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt zeker een punt, bedankt! Ik zou het anders op moeten lossen ben ik bang.

Het beste antwoord

Nee, strikt genomen mag dat niet. Als je dit met enige regelmaat doet, en je verkoopt ingekochte (nieuwe) kleding, dan is dit een bedrijfsmatige activiteit en/of winkel -en dat mag meestal niet vanuit je eigen woning.
De grens tussen wel/niet bedrijfsmatige winkelactiviteit is natuurlijk wat vaag, maar een geheid punt om rekening meet te houden is parkeerproblemen; zodra je buren klagen over al die auto's van bezoekers, is het foute boel.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, hier was ik al bang voor. Aangezien ik alles graag via de regeltjes wil doen wordt dit dus een hoop heen en weer gemail met de gemeente :D

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet dat de gemeente er vrolijk van wordt want hoogstwaarschijnlijk ligt er woon-bestemming op jouw perceel en geen detailhandel-bestemming. In dat geval moet het bestemmingsplan gewijzigd worden wat heel wat voeten in aarde heeft. voor een verkoop vanuit de garage zal er sowieso een vergunning aangevraagd moeten worden. Informeer eens bij de gemeente zelf die weten er alles van
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, hier was ik al bang voor. Aangezien ik alles graag via de regeltjes wil doen wordt dit dus een hoop heen en weer gemail met de gemeente :D
Nee, dat mag niet. In het bestemmingsplan staat waarschijnlijk dat het een woongebied is. Dan mag je daar niets verkopen. Trouwens, voor een webshop moet je ook een vergunning hebben om een 'internetwinkel vanuit huis' te mogen beginnen.
Maar een winkel mag dan niet dus zult u het bestemmingsplan moeten laten aanpassen. Dat kost veel tijd om alles uitgelegd te krijgen aan de gemeente. Ook zult u ervoor moeten betalen. Waarschijnlijk is het voor u beter dat u gewoon blijft verkopen met uw webwinkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, hier was ik al bang voor. Aangezien ik alles graag via de regeltjes wil doen wordt dit dus een hoop heen en weer gemail met de gemeente :D
tinus1969
9 jaar geleden
Bestemmingsplan veranderen is overigens een jarenlange procedure waarbij je waarschijnlijk gene toestemming krijgt.