kan ik na de havo gelijk beginnen aan een opleiding bij de recherche?

Of moet ik eerst een ander opleiding hebben gevolgt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K

Het beste antwoord

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Rechercheur staat deze informatie over de Opleidingen tot rechercheur:

"Opleidingen tot rechercheur

Voor de meeste functies van rechercheur is het belangrijk dat er eerst enige jaren werkervaring zijn opgedaan binnen de politie. Om aangenomen te worden als politieagent moet er eerst een HBO of WO opleiding tot politieagent op een HBO school of op de politieacademie worden gevolgd.

Ook kan een opleiding voor recherchekundige worden gevolgd. Deze is over het algemeen HBO en vierjarig. Met dit diploma kan de rechercheur zonder een politieopleiding te hebben gevolgd meteen instromen naar de recherche.".

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Recherchekundige staat deze informatie over de Opleidingen tot recherchekundige:

"Opleidingen tot recherchekundige

De Recherchekundige dient in het bezit te zijn van een HBO Bachelor. De opleiding zelf betreft een HBO ‘Master of Criminal Investigation’. De opleiding bestaat uit theorie- en praktijkblokken die elkaar afwisselen.

Het eerste jaar van de opleiding bestaat uit een pre-Master, waarin je kennis maakt met de politie en vooral met de opsporingskant daarvan. Dit gedeelte duurt negen maanden, waarin je zo’n 20 contacturen hebt en waarin je de andere 20 uur voor groepsopdrachten en zelfstudie dient te gebruiken. Je krijgt drie stages in het eerste jaar, waarbij je de laatste drie maanden van dit jaar meeloopt bij de Recherche. Na dit jaar begin je aan de Master, die twee of drie jaar duurt.".

Met een HBO-opleiding kan je over het algemeen beginnen na de havo, maar de politie lijkt extra eisen te stellen voor het beroep van rechercheur, zoals enige jaren werkervaring bij de politie. Je zal dus niet meteen aan het begin van je carrière rechercheur zijn.

Kijk voor meer informatie ook bij de andere beroepen die je via die website vindt met het trefwoord "recherche": http://www.nationaleberoepengids.nl/beroep/search?q=recherche&qo=recherche&qo=recherche&qo=recherche&qo=recherche&qo=recherche.

Laat je verder goed informeren over jouw mogelijkheden via (de websites van) de mogelijke opleidingen en via de politie.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zult eerst een algemene politie-opleiding moeten volgen (MBO of HBO) en dat zal nog niet meevallen, want je wordt tegenwoordig pas aangenomen als er vacatures zijn, en die zijn er ZO mondjesmaat, dat je echt heel veel geluk moet hebben. (Ik ken iemand die het al twee jaar tevergeefs probeert).

Pas dan kun je via de politie-academie vervolgopleidingen kunnen doen, afhankelijk van je ervaring en je niveau. Het is dus een lange weg.

Op een of andere manier is er ontzettend weinig vraag naar nieuwe mensen bij de politie. Een verklaring kan ik daar niet voor vinden. In grote delen van het land is de kans op werk en stageplekken op zijn best in evenwicht, maar voor het overgrote deel zeer gering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De vraag is kan ik met havo gelijk beginnen aan een opleiding bij de recherche in je link staat
» hbo-opleiding tot recherchekundige