Ik vind niets over de wetgeving over aanbetalen. Waar kan ik dit vinden?

Ik heb artikelen op het internet besteld met duidelijk overeenkomst erbij 'betalen binnen 14 dagen na ontvangst.' Zij weigeren te leveren en willen net niet de helft als voorschot. Ik heb me laten wijsmaken dat dit niet mocht en dat je dit als koper mag weigeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Een webwinkel mag volgens de wet "kopen of afstand" niet meer dan 50% aanbetaling vragen bij achteraf betaling. De webwinkel is dus correct. De rest van de betaling moet binnen 14 dagen voldaan worden.

Je mag dit natuurlijk weigeren als koper, met gevolg dat je niets geleverd krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verhaal gaat dat er ooit regels waren dat de optie "achteraf betalen" moest worden aangeboden. Maar dat is niet meer, lees ik op diverse fora. Met nieuwe Europese regels van webshops in 2013 schijnt dat te zijn afgeschaft. Wel vreemd want ik kan me herinneren dat ik in een consumentengids (van dit jaar, editie van maart geloof ik) gelezen heb dat webshops dit wel verplicht zijn.

Omdat ik daar niets over kan vinden val ik dus terug op het Burgelijk Wetboek en die zegt het volgende

Burgelijkwetboek, boek 7, afdeling 9, artikel 46a, lid b:
koop op afstand: de overeenkomst op afstand die een consumentenkoop is

Burgelijkwetboek, boek 7, afdeling 9, artikel 46a, lid 1a:
Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:

De identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;

Hieruit haal ik dus dat het wel is toegestaan om een betaling vooraf te vragen. Maar dan moeten zij jou wel alle gegevens verstrekken.

Tenminste zo lees ik het. Ben benieuwd wat Ronron ervan zegt, hij is vaak goed op de hoogte van wetten en wet teksten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga dit antwoord verwijderen of aanpassen, ik zie dat het wetboek dat ik aangehaald heb verouderd is. De inhoud is komen te vervallen.
Dus ik kijk nog even verder.

Toegevoegd na 25 minuten:
Goed het stuk over het burgelijkwetboek Boek 7 afdeling 9 had moeten zijn afdeling 9a maar dit is dus komen te vervallen op 13-06-2014
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling9A/geldigheidsdatum_04-07-2014

Dan blijft over:
Burgelijkwetboek, boek 7 (Bijzondere overeenkomsten), afdeling 4 (Verplichtingen van de koper), artikel 26, lid1 en 2:
1. De koper is verplicht de prijs te betalen.
2. De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.