Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen verplichte meldcode, meldplicht en de meldcode?

ik moet voor aanstaande dinsdag een slot schrijven voor mijn beschouwing en ik moet het verschil hiertussen vinden. Het probleem is dat ik het nou juist nergens duidelijk kan vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een code is een onderlinge afspraak, b.v. in een beroepsgroep. Je kunt dat vergelijken met de reclame-code. Daar hebben bedrijven onderling afspraken gemaakt, over wat wel en niet mag in reclame. Die reclame code is op vrijwillige basis ontstaan, en er zijn geen wetten voor. De overheid heeft er dus niets mee te maken.

Zorgverleners hebben een code (een onderlinge afspraak dus) hoe om te gaan met kindermishandeling. Ze hebben geen plicht dat te melden, maar ze hebben wel afgesproken dat ze maatregelen nemen om het kind in bescherming te nemen.

Het verschil tussen een meldcode, en een verplichte meldcode is, dat bij een verplichte meldcode er maatregelen genomen kunnen worden binnen de beroepsgroep als iemand zich daar niet aan houdt.

Als je onderstaande berichtje leest, is je het verschil vast veel duidelijker:

"Bij een meldcode staat voorop dat er hulp komt, hulp die de veiligheid van het kind garandeert. Dat hoeft niet in alle gevallen gepaard te gaan met een melding. De stemming over de motie zou dinsdagmiddag 16 november plaatsvinden maar is nu uitgesteld tot een later moment."

http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Nieuwsbericht-1/Geen-wettelijke-meldplicht-kindermishandeling.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding