Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je in Nl. dezelfde acties voeren als de familie Phelps in de VS?

De familie Phelps voert in amerika acties aan de kant van de weg met grote tekstborden. Op die borden staat dan oa 'dat flikkers en abortusplegers naar de hel gaan'. Doordat dat nogal eens aanstootgevend kan werken, worde zij nog weleens de meest gehate familie genoemd. Maar mag je zulke acties in Nl ook uitvoeren? Of heb je dan een vergunning nodig? Of is dat verboden omdat het beledigend is of ...?
Ps heb totaal geen plannen of zo, maar vroeg me gewoon af hoe 'tolerant' Nl hierin is?'

Toegevoegd na 10 minuten:
Zie ook de 'westboro baptist church' op wiki en Fred Phelps

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wat mij betreft mogen ze grote borden langs de kant van de weg, die niets met het verkeer te maken hebben sowieso verbieden. Je hoort met het verkeer bezig te zijn en niet met het lezen van teksten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Aanzetten tot haat is, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, verboden in Nederland. Ik vermoed dat het gros van de teksten waar deze gasten mee demonstreren conform dat artikel (137d; wetboek van strafrecht) verboden zijn en demonstranten een aanklacht mogen verwachten.

Lid 1 en 2 van Artikel 137 d:

"1 Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2 Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zou het mss wel mogen ogv vrijheid van godsdienst
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ziet hoe moeilijk de politiek al deed toen enkele ambtenaren van de burgerlijke stand weigerden homo's in de echt te verbinden, denk ik niet dat men in dit geval de vrijheid van godsdienst zwaarder laat wegen dan het verbod op discriminatie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding